Friday, 23 December 2011

Aku adalah... "remote" hidupku ! (6)

Episod 6 ~ Mesti terjadi??


          Minggu kedua berada di Korea, Syifaa masih rasa seronok. Syifaa ingin pergi ke pulau Jeju yang sangat popular di Korea. Syifaa memujuk Mama untuk membawanyapergi ke pulu Jeju.
          "Ma... nak tak esok kita pergi Pulau Jeju?? Boleh la ma...?" suara manja Syifaa kedengaran oleh ibunya di depan televisyen.
          "Apa ada kat situ sayang? Best tak?" tanya Mama sengaja memainkan Syifaa.
          "Kat situ ada air pulau yang menyegarkan mata memandang, cewah! Haha.. mestilah best mama.. Kita pergi okay? "
          "Hmm...". Syifaa mendekati ibunya dan duduk rapat disebelah ibunya.
          "Boleh la mama... Mama kan sayang Syifaa.."
          "Mestilah mama sayang. Kenapa pulak tak sayang?"
          "Ish, mama ni. Boleh ke tak ni? Kalau tak boleh, nevermind lah.."
          "Syifaa rasa? Hmm.. arattha.."
          "Betul ni ma?? Yeah!! Mama dah pandai cakap Korea! saranghae omma!" kata Syifaa sambil memberikan kucupan di pipi ibunya. Mama turut membalas kucupan tersebut.

          Mereka berangkat ke Pulau Jeju pada pukul empat petang. Suasana di pulau itu menenangkan. Syifaa menarik tangan ibunya ke pesisiran pulau itu. Syifaa merasai air pulau itu. Syifaa sangat bersyukur kerana dapat pergi ke tempat yang diidamnya selama ini.
          "Terima kasih mama sebab bawa Syifaa ke sini. Syifaa sayang mama!" kata Syifaa riang. Siddiq megajak Syifaa membina istana tanah. Mereka membina satu istana tanah yang kecil tetapi sangat tahan. Mama mengambil gambar Syifaa dan Siddiq membina istana tersebut. Siddiq ingin sahaja mandi di pantai Hyeopjae itu.
          "Mama, jom pergi ke Cheonjaeyeon Waterfall.. Siddiq nak mandi kat air terjun lah.. boleh eh?" tanya Siddiq. Mama hanya mengangguk. Mereka menaiki teksi ke tempat air terjun tersebut.
          Tiba sahaja di Cheonjaeyeon Waterfall, Siddiq segera menarik tangan Syifaa dan Mama ke kaunter bayaran masuk. Hanya  2,050 won jika dalam satu kumpulan.
          Siddiq, Syifaa dan Mama menukar baju untuk bermandi-manda di air terjun tersebut. Siddiq dan Syifaa kelihatan sangat gembira. Mama sangat bersyukur dapat melihat anak-anaknya bergelak ketawa terutama Syifaa yang sering sakit sebelum ini. Siddiq menepis-nepis air sungai itu ke muka Syifaa. Syifaa membalas.Mama turut ikut bersama. Mereka mensyukuri masa bersama yang akan menjadi kenangan manis antara mereka.
           "Mama, last request from me... please.."
           "Now where dear?"
           "Teddy Bear Museum? Can we?" tanya Syifaa sesudah selasai bermandi-manda di air terun tadi. Mama mengangguk dan Siddiq menahan sebuah teksi untuk ke muzium yang Syifaa inginkan.
           "Bring us to Teddy Bear Museum please. Kamsahamnida Ahjussi.. " kata Siddiq kepada pemandu teksi tersebut. Tiba sahaja di hadapan pintu utama muzium, Syifaa memeluk ibunya dan mengucup pipi ibunya.
           "Terima kasih sebab dah tunaikan permintaan Syifaa. Sayang Mama!" kata Syifaa girang. Mereka terus masuk dan bayaran masuk berjumlah 6,000 won untuk orang dewasa dan 5,000 won untuk remaja.
           "Wah! Banyak nya teddy bear! Mama, buy me one.. just one ! Please..." rayu Syifaa yang sangat gemar dengan anak patung. Satu anak patung sebesar separuh tubuhnya diberikan Mama kepada Syifaa. Sekali lagi Syifaa memeluk ibunya dan dan mengucup pipi ibunya. Mama tersenyum girang. Siddiq cemburu tetapi dia tidak meminati anak patung. Setelah selesai melawati muzium anak patung, mereka pulang ke Seoul .

           ****

          
           Syifaa menikmati permandangan pada waktu malam di Seoul. Suasana yang dingin menusuk ke dalam tubuhnya. Syifaa berasa sejuk dan dingin yang turut dirasai oleh hatinya. Dia teringat kembali kata-kata ayahnya. Seolah-olah kata-kata ayahnya yang menyuruhnya belajar luar negara untuk mewarisi syarikat ayahnya itu sedang menghantuinya. Tambah-tambah lagi dia kini sedang menunggu keputusan SPM. Headphone yang dipasangkan ke telinganya memberikan layanan kepada lagu-lagu bernada pelahan, sesuai dengan apa yang bermain di fikirannya. Dia sukar untuk membuat keputusan sendiri kerana dia takut derhaka kepada ayahnya.
           "Sayang buat apa kat luar ni, tak sejuk ke?". Mama muncul sambil memeluk bahu Syifaa. Syifaa membuka headphone.
           "Tak ada apa lah ma.. cuma terfikir tentang sambung belajar nanti.."
           "Kenapa? Syifaa masih ragu-ragu nak ikut apa yang ayah suruh ataupun nak kejar cita-cita Syifaa kan?"
           "Aahh.. tu satu, satu lagi Syifaa belum sedia nak terima keputusan SPM Syifaa. Adik takut keputusan adik tak sehebat keputusan abang... Nanti Papa mesti naik darah.."
           "Sayang.. apa pun keputusan yang Syifaa dapat nanti, itu hasil usaha Syifaa. Papa tak boleh buat apa melainkan bantu Syifaa dapatkan universiti unuk Syifaa sambung belajar. Pilihan ada di tangan Syifaa, percayalah. Syifaa berhak buat keputusan sendiri dan Papa mesti hormat keputusan Syifaa dan juga abang Siddiq. Anak mama dan papa ni dah besar dan matang, pasti kamu berdua tahu apa yang patut dilakukan.."
           "Terima kasih mama beri dorongan untuk adik.."
          "Sudah menjadi tanggungjawab seorang ibu kan.." kata mama sambil memeluk erat tubuh anak kesayangannya itu. Kasih sayang yang diberikan kepada Syifaa dan Siddiq sama rata dan tiada berat sebelah. Tambah-tmbah lagi jarak umur mereka hanya beberapa bulan sahaja.


            ****


          "Aaargghhh!! Sakit.. Aduhh.." Siddiq mengerang  kesakitan di kepalanya. Mama dan Syifaa segera menghampiri Siddiq.
          "Kenapa ni sayang?" tanya Mama risau. Syifaa sempat melihat drama Korean yang memaparkan aksi seorang suami menolak isterinya sehingga meyebabkan kepala isterinya luka berdarah akibat terhempap di pasu bunga. Siddiq masih mengerang kesakitan.
           "Ma, tak ada bekal ubat abang?"
           "Ada,cuba cari dalam beg abang, cepat dik.." kata Mama sambil meredakan kesakitan Siddiq. Ubat yang dicari telah dijumpai. Siddiq kebali tenang sedikit demi sedikit. Sesuatu perkara tidak betul pada Siddiq. Dia hanya diam dan termenung.
           "Ma.. adik rasa abang dah ingat semula apa yang menyebabkan dia hilang ingatan. Sebab tadi adik sempat tengok drama kat televisyen tu tadi. Aksi yang ditunjukkan hampir sama dengan apa yang abang alami. Tapi, kalau abang tahu, apa yang dia akan buat?" jelas Syifaa. Syifaa sedikit bingung melihat reaksi abangnya itu.
           "Siddiq.. kenapa ni? Sayang.. dengar tak mama cakap ni??" tanya Mama. Siddiq menggeleng. Dia terus masuk tidur.

           Mama tiba-tiba terjaga kerana Siddiq meragam-ragam. Dia seolah-olah bermimpi sesuatu yang menakutkannya. Mama menggerakkan Siddiq.
           "Siddiq.. Siddiq.. kenapa ni sayang? Siddiq.. ". Siddiq tersedar. Tubuhnya berpeluh dan jantungnya berdegup kencang.
           "Mengucap sayang. Kenapa ni.?? Siddiq mimpi apa?"
           "Maa.. papa.. ". Siddiq terus memeluk ibunya. Sukar untuk difahami apa yang dituturkannya.


         ****


         Suasana malam di Seoul amat dingin dan menenangkan. Siddiq bercadang ingin ke restoran yang popular dengan menu Steamboat selepas mereka selesai membeli belah di pusat beli-belah. Restoran tersebut berada di seberang pusat beli-belah itu sahaja. Syifaa sangat mengidamkan makanan seperti itu. Itu menjadi kegemaran Siddiq dan Syifaa setiap kali bercuti di tempat-tempat perlancongan. Syifaa suka dengan stail pakaian orang Korea yang padan dengannya memakai tudung. Mama menasihati Syifaa supaya jangan boros berbelanja dan kalau boleh kurangkan kandungan bagasi supaya tidak terlalu berat.
          Setelah selesai membeli belah, mereka menuju ke restoran tadi. Kelihatan lampu-lampu menyinar di depan restoran itu bagi menarik perhatian orang ramai mengunjungi restoran tersebut. Syifaa sudah berasa lapar dan teruja untuk menikmati makanan idamannya. Tanpa melihat kiri dan kanan, Syifaa terus berlari menyeberangi jalan dan pada masa yang sama sebuah kereta toyota meluncur laju.
          "Adik!!!!" jerit Siddiq. Mama terus berlari dan hanya sempat menolak Syifaa ke tepi jalan sementara dia sendiri rebah dilanggar kereta tadi. Mama tidak sempat menyelamatkan dirinya sendiri.
          "Mama!!!" Siddiq terus menghampiri ibunya. Darah mengalir dari kepala ibunya. Pemandu tadi menghubungi pihak hospital. Syifaa cuba duduk dan luka di dahinya amat perit. "Aaahh.." Syifaa mengerang kesakitan. Tapak tangannya juga tercalar. Syifaa menoleh ke belakang, "Mama!!!!!", Syifaa berdiri dan berlari ke arah ibunya. Mereka dikejarkan ke hospital berdekatan. Syifaa mungkin terkejut dan otaknya masih blurr dengan kejadian tadi. Syifaa pengsan di pangkuan Siddiq semasa dalam perjalanan ke hospital. Syifaa dan Mama segera dibawa ke bilik rawatan. Siddiq hampir jadi gila kerana kedua-dua orang yang disayanginya kini terlantar di hospital.
           Doktor Park Seungwan menyatakan bahawa Mama kehilangan banyak darah dan pada masa yang sama, pihak hospital kehabisan bekalan darah. Kini mereka perlu menunggu penderma darah ataupun bekalan darah dari pusat bekalan darah Seoul. Luka di dahi mama telah dijahit dan tangan kiri mama patah akibat terhempap di jalan raya dengan kuat.
           Siddiq mengeluh panjang. Dia menjenguk Syifaa di biliknya.
           "Adik.. adik okey tak?" tanya Siddiq. Syifaa membuka mata perlahan-lahan.
           "Oh, abang. Adik okey.. Mama mana bang?"
           "Mama masih dalam ICU. Mama kehilangan banyak darah dan sekarang kita kena tunggu penderma darah ataupun bekalan darah sampai.."
           "Kalau macam tu ambiklah darah adik, kan darah kita sekeluarga semuanya sama.."
           "Adik! Adik masih lemah sekarang ni.."
           "Abang! Adik yang menyebabkan mama jadi macam ni. Biarlah adik tebus kecuaian adik, kalau adik tak lari tadi, mesti kita tak jadi macam ni.. cepatlah bang! "
           "Okey..okey.." kata Siddiq. Dia terpaksa menurut kerana tidak mahu Syifaa membebankan fikirannya kerana kecuaiannya. Doktor Park datang untuk mengambil darah Syifaa. Baru sahaja beberapa minit disuntik, Syifaa pengsan.
           "Adik.. bangun dik.. dik.."
           "Let her be. Maybe she was in shocked and still weak. Let she rest to recharge her energy," kata Doktor Park. Siddiq keluar dari bilik wad Syifaa. Pergerakannya perlahan. Air matanya berlinangan. Dia tidak dapat menghadapinya seorang.

           Syifaa terjaga. Dia ingin melihat keadaan ibunya walaupun tubuhnya masih lemah. Dicabutnya jarum di tangannya dan keluar dari bilik wad tersebut. Tiba-tiba telefon bimbitnya berdering. Papa menghubunginya. Dia lantas menjawab panggilan tersebut.
           "Syifaa buat apa pada mama?! Syifaa nak mati kah? Syifaa tak sayang diri ke?! Syifaa! Papa dah beli tiket ke sana esok pagi. Kalau papa sampai nanti, siaplah Syifaa! Papa takkan maafkan Syifaa kalau apa-apa jadi kat mama!" panggilan tersebut dihentikan tanpa sempat Syifaa bercakap sepatah kata pun. Syifaa terduduk. Matanya berkaca. Kelibat Siddiq menuju ke wad Syifaa disedari olehnya.
Dia terus berlari mengikut arah yang lain dan keluar dari hospital tersebut. Dia berlari tanpa arah dan tujuan yang tepat. Syifaa dalam kerunsingan dan ketakutan. Dia menangis sepuas hatinya sambil terus dan terus berlari.
           Satu kereta Honda berhenti dengan bunyi yang kuat. Syifaa rebah di lantai jalan. Pemandu kereta tersebut bersama anaknya keluar dari kereta dan melihat apa yang berlaku kepada Syifaa.
           "Syifaa!! gwenchanayeo? Oo? Syifaa?". Yusuf Kim berusaha menyedarkan Syifaa. Syifaa hanya mendengar namanya disebut tetapi penglihatannya kabur dan samar-samar. Syifaa pengsan di pangkuan Yusuf. Yusuf tanpa membuang masa terus mengangkat Syifaa mesuk ke dalam kereta mereka untuk dihantar ke hospital. Mujur sahaja hospital tidak jauh.
            "Appa, parli appa! parli!!" kata Yusuf kepada ayahnya.
            Setibanya di depan hospital, Syifaa terus diusung ke bilik rawatan. Jururawat yang bertugas berasa hairan pesakit yang sama diusung ke bilik kecemasan. Siddiq sedang mencari Syifaa di kaunter hospital. Dia ternampak tangan Syifaa yang menggunakan jam bewarna pink yang berkedip-kedipan.
           "Syifaa!! Chakkaman!" Siddiq menghampiri Syifaa.
           "Syifaa, kenapa ni?! Apa dah jadi?!". Syifaa terus diusung masuk dan Yusuf menahan Siddiq.
Siddiq mengeluh.
           "We're sorry for your sister. My father accidently hitted her when she suddenly appear crossing the road. Is there any problem that cause Syifaa acted like that?" tanya Yusuf Kim. Siddiq seolah-olah sedang memikirkan sesuatu.
           "Oh, sorry. I'm Yusuf Kim, the one who hitted Syifaa in fronts of the masjid last week.."
           "Oh, you! Thanks for bring her here in time. I don't have idea why she acted like this.. My mum was hitted by a car hours ago when she wanted to save Syifaa. Syifaa was in shocked and weak. Just now she donated her blood to my mum and I am sure she still weak.." jelas Siddiq kepada Yusuf.
        
            Doktor Park keluar dari bilik rawatan. Dia menyatakan bahawa keadaan Syifaa semakin teruk kerana lukanya makin parah. Tangan kanannya juga terseliuh ketika terjatuh terguling dilanggar ayah Yusuf. Tekanan darahnya juga naik dan tubuhnya sangat lemah. Siddiq meminta Syifaa dipindahkan ke bilik yang sama dengan ibunya. Mujur sahaja Doktor Park memahami situasi Siddiq.
           Siddiq melihat wajah Syifaa dan Mama dengan tenang. Dia menundukkan kepalanya. Tangannya menahan kepalanya di atas riba. Dia memarahi dirinya sendiri kerana tidak mampu menjaga kedua-dua orang kesayangannya. Siddiq teringat pesanannya kepada adiknya dahulu bahawa jangan tinggal solat dan jika berada dalam kesusahan, rujuklah Tuhan Yang Maha Esa. Siddiq terus berdiri dan pergi ke tandas untuk mengambil wuduk. Dia menunaikan solat di dalam bilik wad adik dan ibunya. Setelah selesai solat, Siddiq kembali duduk di sofa yang terdapat dalam bilik itu. Siddiq akhirnya terlena dan seorang jururawat yang bertugas menyelimuti Siddiq kerana cuaca di Korea pada waktu malam sangat sejuk.
           "Kenapa semua ni mesti terjadi??" Siddiq bersuara perlahan dalam tidurnya...

No comments:

Post a Comment