Sunday 18 December 2011

Aku adalah... "remote" hidupku! (5)

Episod 5 ~ Aku redha...

          Alya dan Wafiey selalu menegur tingkah laku Syifaa sejak kebelakangan ini. Syifaa berasa agak rimas seolah-olah rakan-rakannya itu sedang mengawal tingkah lakunya hanya kerana dia sedang mengalami banyak masalah.
          "Syifaa, awak jangan lupa ulangkaji malam ni. Kalau pergi hospital tu , jangan lupa bawa buku eh..". Syifaa hanya mengangguk kerana perkara yang dipesan oleh Wafiey memang sudah dilakukannya sejak hari kedua Siddiq dimasukkan ke wad.
          "Syifaa, awak jangan lupa solat tau, don't skip meals, jangan terlalu fikir apa yang ayah awak cakapkan tu dan awak janganlah risau sangat dengan abang awak, InshaAllah dia akan pulih dengan izin Allah..". Kata-kata Alya juga merimaskannya. Entah kenapa dia berasa rimas setiap kali mereka bertutur dengannya. Bukan itu sahaja, malah, gerak gerinya dan juga apa sahaja yang Syifaa lakukan pasti ada yang membuka mulut dan bersuara. Syifaa rimas. Dia berlalu pergi dan terus memasuki kereta ibunya yang telah sampai di hadapan sekolah.
           "Hai Syifaa, susah ke ujian hari ni sampai muka masam je ni, huh? Ada apa-apa masalah ke sayang mama ni?". Pertanyaan ibunya hanya mampu digelengnya sahaja.
           "Mama, abang dah boleh balik rumah kan hari ni?" tanya Syifaa penuh riang. Ibunya terkejut melihat riak wajah anaknya itu.
           "Wah! Tiba-tiba happy nampak. Kalau pasal abang je, terus gembira ya.. Ya, betul abang dah boleh keluar dari wad hari ni.."
           "Sekarang ke kita jemput abang balik?"
           "Ish, Syifaa sayang... Syifaa tu baru je habis ujian. Kita pulang rumah dulu, lepas tu baru kita jemput abang, okay sayang?" kata ibunya. Syifaa mengangguk dan menguntumkan senyuman riang. Tersinar kegembiraan di wajah Syifaa. Ibunya bersyukur melihat dia gembira kerana sebelum ini dia hampir mengalami kemurungan. Setelah dibawa berjumpa dengan doktor yang juga seorang kaunselor separuh masa telah menyembuhkan Syifaa dari kemurungan yang berpanjangan.
            Kereta Vios meluncur laju di lebuhraya. Syifaa dan ibunya dalam perjalanan ke hospital untuk menjemput Siddiq pulang ke rumah. Syifaa sungguh excited untuk berjumpa dengan Siddiq. Tiba sahaja di hospital, ibunya segera melangsaikan yuran pembiayaan rawatan Siddiq selama lima hari berada di hospital. Sementara Syifaa terus berlalu pergi menuju ke bilik wad abangnya.
           "Abang!" jerit Syifaa riang. Siddiq menguntumkan senyuman gembira kerana sambutan yang penuh riang oleh satu-satunya adik kesayangannya itu. Ingatan Siddiq belum pulih tetapi dia sudah mula ingat dengan ahli keluarganya. Doktor membuka balutan di kepala Siddiq. Lukanya dibubuh ubat dan digantikan dengan kain dan plaster yang baru.
           "Baiklah Siddiq, kamu boleh tukar baju kamu ini dan pulang ke rumah. Tetapi ingat pesan saya, kalau kamu ingin mengembalikan ingatan kamu, jangan tergesa-gesa dan berfikir sedalam-dalamnya sehingga menyebabkan kepala kamu sakit. Satu lagi, jangan lupa makan ubat ya.." kata Doktor Arsyad.
           "Terima kasih doktor, saya akan ingat pesan doktor.." kata Siddiq.
           "Kamsahamnida doktor, sebab dah sembuhkan abang saya!" Syifaa menyampuk.
           "Haa, apa yang awak sebut tadi?"
           "Kamsahamnida.. maksudnya terima kasih dalam bahasa.."pertuturan Syifaa dipintas Siddiq.
           "Korea!" pintas Siddiq. Syifaa tersentak. Doktor Arsyad mengangguk dan berlalu pergi. Syifaa menepuk bahu Siddiq.
           "Apa..?"
           "Mana abang tahu tu bahasa korea?"
           "Eh, bukan Syifaa yang beritahu abang dulu. Ee, Syifaa ni lupa pula!"
           "Abang!!! Abang dah boleh ingat sikit-sikit kan.. alhamdulillah..". Syifaa memeluk erat tubuh abangnya tanda bersyukur.


                 ****


          Hanya tinggal satu sahaja lagi subjek SPM iaitu Biologi. Syifaa menumpukan sepenuh perhatian kepada ujian terakhirnya. Dia menngulangkaji pelajaran dengan bersungguh-sungguh dan ditemani oleh Siddiq yang sedang melyari facebook dan twitter untuk melihat kembali apa yang dilakukannya. Sejujurnya dia langsung tidak ingat semua temannya di laman sosial tersebut.
          Ppikkeut ppikkeut gojang nan nae maemuira..idaero bonael sun obseo ojeojaggo...
          "Syifaa! your phone is ringing!!" Siddiq meninggikan suaranya. Syifaa terlalu khusyuk belajar hinggakan tidak sedar telefon bimbitnya berbunyi. Lagu Korea menjadi pilihan untuk ringtone telefon bimbitnya. 'Papa' terpapar di skrin telefonnya. Syifaa teragak-agak untuk menjawab. Ayahnya hanya memberikan telefon itu sahaja kepadanya untuk kegunaannya jika ada masa kecemasan. Syifaa segera menekan butang bewarna hijau.
          "Assalamualiakum papa.."
          "Waalaikummussalam Syifaa. Macam mana ujian? Esok yang terakhir kan?"
          "Ya. Kenapa?"
          "Tak ada apa. Saja nak tanya khabar anak papa. Abang Siddiq okay?"
          "Tak payah tanya pasal abang lah!"
          "Eh, kenapa pulak?" tanya ayahnya. Syifaa tidak menjawab.
          "Baiklah Syifaa, papa ada kerja sekarang ni. Esok ujian yang terakhir kan, buat sebaik mungkin. Ingat apa yang papa cakap, Syifaa mesti dapat semua A untuk lulus belajar kat Perth.." jelas ayahnya lagi. Syifaa semakin bengang! Emosinya terganggu. Syifaa hanya diam. Syifaa terus menamatkan talian dengan ayahnya. Syifaa bersandar di kerusinya dan melepaskan nafas panjang. Syifaa sangat sensitif terhadap kehendak ayahnya itu. Seolah-olah dia belajar hanya kerana tuntutan ayahnya itu sahaja. Dia menikam telefon bimbitnya sekuat hati ke dinding biliknya. Syifaa merabhkan kepalanya di atas meja belajarnya. Dia menangis sepuas hatinya. Mood untuk belajar sudah hilang.

           "Kenapa ni dik? Apa papa cakap tadi?". Pertanyaan Siddiq tidak dijawab. Ibu mereka masuk kerana terdengar hentaman yang kuat ke dinding dan bunyi sesuatu pecah.
           "Apa bising-bising atas ni?"tanya ibunya. Ibu mereka masuk lalu tersepak telefon bimbit Syifaa yang sudah berkecai.
           "Kenapa telefon ni jadi macam ni? Huh, Siddiq? Kenapa dengan Syifaa tu?" tanya Mama sambil memegang telefon bimbit Syifaa. Siddiq hanya menjungkit bahunya. Mama mendekati Syifaa.
           "Kenapa ni sayang?". Pertanyaan ibunya juga tidak mampu dibalas oleh Syifaa.
           "Tadi papa call adik.. tak tahu apa yang papa cakap.." kata Siddiq. Mama cuba meredakan tangisan Syifaa. Siddiq tidak tahu apa yang terjadi dan terdapat banyak tanda tanda di dalam fikirannya. Syifaa menggenggam botol ubatnya. Mama segera merampas botol tersebut dari tangan Syifaa.
          "Leave me alone.." suara sebak Syifaa kedengaran. Siddiq terus keluar menuju ke ruang tamu tingkat atas. Mama memeluk Syifaa dan mengusap kepalanya lalu meninggalkan Syifaa keseorangan di biliknya. Ibunya lantas menghubungi ayahnya tetapi langsung tidak dijawab oleh Papa. Syifaa ingatkan ayahnya sudah lupa tentang itu setelah dia menampar Siddiq tetapi hakikatnya luka yang di alami oleh Siddiq tidak memberi kesan apa-apa kepada Papa.


                              ****


          Peperiksaan SPM telah pun tamat. Syifaa berasa sedikit lega. Cuma sedikit. Dia hanya bertawakkal dan redha menerima keputusan SPM nanti. "Aku redha..." keluh Syifaa lemah. Dia hanya berserah kepada Allah kepada hasil yang akan diketahui hampir empat bulan akan datang. Kini Syifaa menolong ibunya di butik. Dia ingin mencari pengalaman bekerja.Siddiq turut membantu. Siddiq kini hanya menunggu tawaran sambung belajar.

          Musim cuti sudah pun tiba. Mama bercadang ingin ke Korea untuk bercuti dan mencari pengalaman.
          "Sayang.. hari ni mama dah booked tiket. Mama nak bawa kamu berdua pergi satu tempat yang mungkin kamu berdua tak nak pulang .. ". Tutur kata mama menyebabkan Siddiq dan Syifaa berpandangan satu sama lain. Dahi berkerut memikirkan tempat yang akan dilawati. Syifaa mendekati ibunya.
          "Ma.. kat mana tu?" tanya Syifaa manja ingin mengetahui di mana tempat yang dikatakan ibunya. Siddiq juga mendekati ibunya sambil tersenyum kambing.
          "Emmm... Surprise!! " kata Mama. Siddiq dan Syifaa menghela nafas panjang. Mereka tidak berjaya mendapat jawapan daripada Mama. Syifaa dan abangnya tetap gembira walaupun dirahsiakan tempatnya.
          "Papa ikut sekali ke ma?". Pertanyaan Siddiq membuatkan Syifaa tersentak. Dia lantas berlalu pergi ke luar butik.
          "Huh? Oh.. tak, papa sibuk dengan kerja tambah lagi banyak meeting hujung-hujung tahun macam ni.."
          "Oh. Jadi, Siddiq , mama dan adik je lah yang pergi. Hope will be great there!" kata Siddiq.


                              ****

          Siddiq dan Syifaa sedang mengemas barang dan pakaian mereka untuk two weeks vacation. Mama masuk ke bilik Syifaa.
          "Satu je mama nak bagi hint, tempat tu sejuk.. so, jangan lupa bawa baju sejuk," kata Mama.
          "Paris ke mama?" tanya Siddiq. Mama menggeleng.
          "Tak kan Australia. Adik dah pantang dengan Australia sebab ada Perth.." sampuk Syifaa. Mama tetap menggeleng.
          "Dah dekat airport nanti baru lah mama bagitahu.." kata Mama sambil tersenyum.
          "Malam ni tidur cukup-cukup okay sayang, perjalanan jauh esok.." kata Mama lagi.
          "Mama..." suara Syifaa perlahan.
          "Ada apa sayang?"
          "Can you sleep by my side tonight?" tanya Syifaa manja. Suaranya sayup-sayup kedengaran.
          "Ahh.. mestilah sayang.."
          "Alah! Adik je, abang tak.." sampuk Siddiq merajuk.
          "Alahai bucuk mama dua orang ni!". Mama memeluk dua orang cahaya mata yang sentiasa menceriakan hari-harinya. Dia bersyukur dikurniakan anak seperti Siddiq dan Syifaa.


                   ****

            Masanya telah tiba. Syifaa bersama dengan abang dan ibunya berangkat ke Kuala Lumpur. Di situ lah mereka menerima jawapan.
          "Korea?! Mama!!! Syifaa sayang mama!" kata Syifaa lantas memeluk erat tubuh ibunya.Siddiq juga sama.
          "Terima kasih mama. Mama tahu-tahu je Siddiq dan adik suka Korea.."
          "Mestilah.." kata Mama. Sebenarnya Syifaa mempunyai masalah untuk menaiki kapal terbang kerana dia pernah menaiki kapal terbang yang hampir terkandas di langit yang ketika itu hujan lebat serta guruh. Fobia Syifaa itu masih belum hilang. Dia hanya tidur ketika berada di dalam kapal terbang. Tambah-tambah lagi perjalanan ke Korea mengambil masa yang lama. Syifaa terjaga. Perjalanan masih lama. Cuaca tidak menetu. Syifaa mula rasa gelisah.
          "Kenapa sayang? Tak dapat tidur eh?" tanya Mama. Syifaa mengangguk.
          "Jangan takut, mama ada sini," kata Mama menenangkan Syifaa. Syifaa kembali terlena. Mama sangat nak Syifaa tidur kerana dia tidak mahu Syifaa takut dengan cuaca hujan lebat. Perjalanan hanya tinggal dua jam. Siddiq sudah merungut sakit punggung kerana terlalu lama duduk.

           Kapal terbang mereka sudah tiba di landasan kapal terbang antarabangsa di Korea.
           "Sayang.. bangun, kita dah sampai.. abang, bangun bang.." suara Mama agak perlahan menggerakkan Syifaa dan Siddiq yang masih tidur. Syifaa membuka mata perlahan dan melihat ke arah tingkap kapal terbang. Dia tersenyum riang. Siddiq masih mengesat-ngesat matanya.
           "Dah-dah, jom!" kata Mama. Mereka keluar bersama-sama. Mama memimpin tangan Syifaa.
           "Good Evening and thank you," kata salah seorang pramugari kapal terbang tersebut. Syifaa tersenyum dan melambainya sambil berkata "Annyong!" kepada pramugari tersebut. Mereka terus pergi ke Seoul dan menuju ke sebuah hotel untuk penginapan mereka selama dua minggu.

            Tiba sahaja di ruang legar hotel tersebut, Siddiq terus berlari menuju ke tandas kerana sudah tidak tahan. Syifaa tergelak kecil. Mama membuat pendaftaran di meja kaunter. Mama hanya menempah satu bilik sahaja untuk mereka bertiga. Suasana di hotel tersebut amat indah dan pemandangan di sekitar Seoul dapat dilihat melalui veranda bilik. Mama memang pandai memilih tempat. Cuaca yang dingin juga menyelesakan. Syifaa dengan baju sejuknya yang berbulu-bulu membuatkannya bersin dan akhirnya selesema. Tambah pula dengan cuaca sejuk di Korea.
            "Alah, alamatnya tak dapat lah sambung belajar kat overseas ni. Baru sampai dah bersin.." sindir Mama.
            "Mama! Kalau boleh Syifaa nak belajar kat sini dan nak berkawan dengan orang Korea.."
            "Dan.. berkahwin dengan orang sini jugak.." sampuk Siddiq. Syifaa mencubit bahu abangnya.
            "Syifaa? Ada pakwe ke Syifaa ni?" sindir Mama lagi. Syifaa memeluk ibunya dari arah belakang. Mereka sangat gembira bersama.


                           ****


          Hari kedua berada di negara yang popular dengan music "K-Pop" dan menjadi kegemaran Syifaa dan abangnya. Mereka bertiga tidur sekatil dan Mama di tengah-tengah. Syifaa dan Siddiq sangat dimanja dan dibelai dengan penuh kasih sayang sejak bayi lagi oleh Mama. Subuh sudah tiba. Syifaa masih lagi tidur dengan tangannya memeluk tubuh ibunya dan Siddiq juga masih tidur dengan tangannya memeluk lengan ibunya kerana Siddiq tidak dapat tidur tanpa bantal peluk. Mama menggerakkan kedua-dua anaknya untuk bersama-sama menunaikan solat Subuh. Tidak cukup dengan menggerakkan bahu mereka, Mama manarik tangan Syifaa dan Siddiq sehingga mereka duduk. Siddiq lah orang yang paling susah membuka mata pada subuh hari. Syifaa tidak sukar bangun tetapi pergerakannya masih lagi liat.

           Hari kedua di Korea dimulakan dengan sarapan pagi hidangan sendiri iaitu spagetthi. Syifaa bersama dengan abang dan ibunya pergi melawat muzium-muzium yang terdapat di sekitar Seoul. Mama ingin mereka kenal lebih mendalam terhadap negara kegemaran mereka. Setiap muzium mempunyai translator tersendiri dan hal ini menyenangkan para pelancong asing yang datang melawat ke muzium. Seorang remaja Korea terlanggar Syifaa ketika mereka sedang menuju ke masjid di Seoul. Remaja lelaki itu terlanggar Syifaa dan membuatkannya terjatuh meniarap. Syifaa mengerang kesakitan.
           "Mianhajiman! Chomal mianhe!.." kata remaja itu.
           "Syifaa! Sayang.. sakit tak? Siddiq dia cakap apa?". Mama mendekati Syifaa dan mengangkat nya. Tapak tangan Syifaa tercalar dan luka di dagunya kerana jatuh terhempap ke atas lantai.
           "Ma..dia cakap saya minta maaf. Minta maaf sangat-sangat" jawab Siddiq.
           "Gwenchana. Chomal gwenchana.." kata Syifaa kepada remaja tersebut. Remaja lelaki itu pun berlalu pergi menuju ke masjid yang sama. Orang kuat masjid itu memberikan bantuan kepada Syifaa dan mengubati lukanya. Remaja tadi yang telah memberitahu orang kuat masjid supaya membantu mereka. Remaja tersebut merupakan anak kepada pemilik masjid tersebut.


                    ****

          Hari ke lima berada di negara kelahiran Kim Myungsoo (L) daripada kumpulan Infinite penyanyi kegemaran Syifaa menjadi lebih menarik. Siddiq bercadang hendak ke tempat hiburan dan permainan. Syifaa tahu Siddiq suka menaiki roller coaster Syifaa sangat gayat apabila berada di tingkat yang tinggi.
          "Mama, nanti kita pergi tempat yang ada roller coaster bleh tak? Siddiq rindu nak naik.." kata Siddiq. Syifaa menyampuk.
          "Mama, tak payah ma.. Kita pergi shopping la.. Eh, abang! Abang boleh ingat kegemaran abang! Syukur alhamdulilah.. Mama, abang dah pulih sedikit demi sedikit," kata Syifaa. Siddiq tersenyum girang tanda kesyukuran terhadap Ilahi.
          Mereka pergi ke tempat idaman Siddiq. Mereka menaiki teksi dan mengambil masa tiga puluh minit untuk sampai ke destinasi. Tiba di tempat hiburan tersebut, Siddiq melompat kegembiraan. Nampak benar yang Siddiq sangat merindui aktiviti kegemarannya setiap kali melancong.
          "Adik, jom!" ajak Siddiq menuju ke tempat roller coaster itu. Syifaa menggeleng dan bersembunyi di belakang ibunya untuk menolak pelawaan abangnya.
          "Come on lah dik.. jom la.. just once please.. teman abang.." rayu Siddiq.
          "Emm.. mama lah teman abang, okay?" kata Syifaa. Siddiq duduk di kerusi berhampiran seolah-olah merajuk dengan Syifaa. Mama memberikan isyarat mata kepada Syifaa.
          "Arattha! Arattha! " kata Syifaa menggunakan bahasa Korea. Mama kurang faham.
          "Adik cakap okay, okay!" sindir Syifaa. Siddiq terus menarik tangan adik dan ibunya menaiki roller coaster tersebut.
          "Oppa!! Adik takut..." kata Syifaa. Siddiq tergelak. Mama tersenyum.
          "Gwenchanayeo dongsaeng aa.. I'll be right beside you and Mom too," kata Siddiq perlahan. Syifaa sudah kemas memegang erat tangan Siddiq dan ibunya.
          "Kalau suara adik hilang lepas ni, abang jangan bising! "
          "Arattha dongsaeng!" kata Siddiq sambil bergelak ketawa. Mama hanya tergelak kecil dan memegang erat tangan Syifaa.
          "Aaaaaaaaaaaaa!!!!!!! Abang!!!!!!!!! Mama!!!!!!!! Aaaaaaa!!!". Syifaa tidak berhenti menjerit kerana takut dengan kelajuan dan paras yang tinggi. Siddiq keriangan.
          "Woooaahh!! " jerit Siddiq. Mama hanya tersenyum melihat kegembiraan anaknya. Berhentinya roller coaster tersebut, Syifaa terus berlari mencari tandas berdekatan. Dia sudah tidak tahan hendak terkucir kerana ketakutan ketika menaiki roller coaster tadi. Siddiq dan mama sudah memahami gelagat Syifaa.
          "Alamak, takkan tandas penuh! Aku dah tak tahan dah ni.. ottokajo?!! ". Syifaa membebel seorang diri. Dia tidak dapat menahan lagi lalu meredah masuk tandas lelaki. Syifaa lega kerana sudah selamat membuang air kecil. Tiba-tiba pintu ditolak sewaktu Syifaa memegang tombol pintu tanda ada yang memasuki tandas tersebut. Seorang lelaki Korea bertindak pantas memasuki tandas yang dimasuki Syifaa tanpa mengetahui Syifaa belum keluar dari tandas tersebut.
           "Aaahhh.." keluh lelaki itu lega. Butang flush ditekan dan Syifaa segera ingin memulas tombol pintu tetapi sempat dilihat lelaki Korea tadi dan kedua-duanya menjerit "Aaaaa!!"..
           "Ottokke?! How did you enter this toilet while I'm in here?!" tanya lelaki tersebut.
           "Thou... I'm here first because I could not stand to pee and when I want to go out, you harsly enter the toilet without loking at me and now you blamed me.. But, before that,  I'm sorry for using man's.." jelas Syifaa. Dia mengeluh panjang.
            "Arattha, arattha. Khatjiman, did you see me peeying?"
            "What for I see you peeying! What a man I'm talking to.. Uhh!!"
             "Chakkaman! Were you  the girl I bumped three days ago? See, thats your scab on your chin! Yes! thats you!"
             "Aaah.. so, you are the one who bumped me and made me injured!"
             "That time, I am not doing it on purpose. The azan will calling less than five minutes at the time I bumped you, so thats why I run faster as I can for not late in pray for Asar.."
              "Ohh.."
              "Hey, come on.. I'm sorry okay. Nice to meet you and by the way, wht is your name? My name is Yusuf Kim.."
              "Chonun.. Syifaa imnida! "
              "Woah! You know korean?"
              "Just a little bit, not much. I'm a fan of L..okay, I got to go now. My mom and my oppa will worry me, nice to meet you too.. annyong"
              "Chakkaman.. what your name again and from which country you are?"
              "Syifaa. I'm from Malaysia,"
              "Arattha. Annyonghuseyeo! Kamsahamnida.." balas lelaki tersebut. Syifaa terus berlalu pergi meninggalkan Yusuf Kim di situ. Mama dan Siddiq menunggu lama. Aiskrim di tangan Siddiq sudah cair.
             "Oh, abang! Aiskrim dah cair. Mianhe oppa! " kata Syifaa sebaik sahaja muncul di hadapan Siddiq dan Mama.
            "Syifaa pergi mana lama sangat?!" tanya Siddiq bernada tinggi. Syifaa menundukkan kepalanya.
           "Adik..adik pergi tandas tadi.. tandas laki..sebab tandas perempuan dah penuh, adik dah tak tahan! Lepas tu, ada seorang lelaki Korea ni dia masuk tandas yang sama dan adik tak sempat keluar. Lepas tu dia terkejut adik ada dalam tandas yang sama dan.. paling adik malu tu, dia lelaki yang langgar adik kat depan masjid hari tu!" jelas Syifaa. Siddiq ketawa besar, Mama juga tergelak.
           "Eh, adik.. macam jodoh je tu, kan abang dah cakap hari tu, lepas belajar kahwin dengan orang sini.. Siapa nama dia?"
           "Yusuf Kim.."
           "Wah mama! Mereka sempat berkenalan.. nombor telefon tak ada?" sindir Siddiq. Syifaa mengejar abangnya itu untuk mencubitnya kerana geram dengan sikap abangnya yang suka mengusiknya.
           "Baik kan dia Syifaa?" tanya Mama.
           "Mama! ish..sama je dengan abang.. Syifaa tak suka dia lah!" jelas Syifaa. Syifaa pulak yang merajuk. Dia tidak bercakap sepatah pun dengan Siddiq dan Mama hinggalah ke malam hari.
           "Yusuf Kim...". Siddiq mengusik adiknya menggunakan nama lelaki Korea tersebut. Syifaa geram.
           "Ma.. tengok abang tu! Macam lah dia tak ada makwe!!"
           "Ohh, jadi Yusuf tu pakwe adik lah ye?" kata Mama turut mengusik.
           "Mama!!! ee.. tak nak layan!" Syifaa merajuk. Dia terus masuk tidur di bawah selimut ksayangannya. Tanpa selimut itu, dia mungkin sukar untuk tidur. Siddiq membisikkan di telinga Syifaa nama lelaki tadi. Syifaa berang. Syifaa berjaya menangkap lengan abangnya dan digigit Syifaa lengan abangnya.
           "Ma.ma.. sakit.. aduh, adik! sakit lah!" Siddiq mengerang kesakitan.
           "Nak lagi?!" tanya Syifaa geram. Mama hanya tergelak melihat Siddiq kalah dengan adik perempuannya.
           "Dah...dah.. tidur lagi kamu berdua! Esok nak bangun Subuh. Siapa lambat bangun subuh nanti, maksudnya dia tengah mimpi pakwe atau makwe dia, okay?" kata Mama tidak memihak sesiapa pun. Sidiq terus menarik selimut untuk tidur.


              *mianhe = sorry
              *gwenchana = okay/ alright
              *arattha = okay/fine
              *chakkaman = wait
              *oppa = sister call her elder brother
              *Annyonhusayeo = hello / hye
              *dongsaeng = adik

No comments:

Post a Comment