Wednesday, 25 January 2012

Aku adalah... "remote" hidupku! (10)

Episod 10 ~ aku adalah..."remote" hidupku!

          Suasana dingin di pagi hari. Hari ini sudah hari ke lima Yusuf berada di Malaysia. Waktu sarapan pagi dihidang dengan menu ala Korea. Yusuf sangat berterima kasih dengan ibu Syifaa yang sudi memasak masakan Korea. Ayahnya tiba-tiba menyoalkan perkara yang mengejutkan.
          "Siddiq, betul kah apa yang papa dengar?" tanya papa secara lantang. Syifaa hampir-hampir tercekik. Siddiq memandang tepat ke arah ibunya.
          "Haa? Apa maksud papa??" tanya Siddiq buat-buat tidak faham.
          "Betul kah Yusuf ni datang sini sebab ikut Syifaa?"
          "Apa pula ikut Syifaa pa..?? Syifaa ajak dia ke sini sebab dia nak melancong dan belum pernah datang ke Malaysia. Is that wrong?! " sampuk Syifaa.
          "Papa tak benarkan Syifaa berkawan dengan dia! Apatah lagi nak jadi teman wanita dia! "
          "Mana janji papa? Papa kan dah cakap selepas Syifaa pergi belajar kat Perth, papa janji tak akan kawal apa yang Syifaa lakukan. Syifaa hanya kawan je dengan Yusuf! Papa tak tahu apa jadi kat sana. Dan Syifaa tak suka orang tak tepati janji!". Syifaa sedikit memberontak. Ibunya meredakan kemarahan ayahnya.
          "Baiklah, kalau betul Syifaa suka kat Yusuf dan Yusuf pun suka kat Syifaa, baeritahu dia supaya bawa mak dan ayah dia masuk meminang. Baru papa benarkan..". Penjelasan ayahnya itu agak mengejutkan Syifaa. Siddiq dan ibunya turut terkejut. Yusuf tertanya-tanya apa yang sedang berlaku.

                                    ****

          Syifaa termenung memikirkan tentang perkara tadi. Siddiq tiba-tiba masuk ke kamar adiknya.
          "Dik, macam mana tadi tu?" tanya Siddiq.
          "Haa..abang! Abang..Syifaa tak tahu nak buat apa,"
          "Abang dah cakap dengan Yusuf fasal tu tadi. Yusuf cakap esok dia akan balik Korea dan memberitahu ayah dan mak dia. Nampak macam Yusuf betul-betul sukakan Syifaa!"
          "Huh?! Betul ke bang? Abang jangan main-main dengan benda ni. Syifaa belum bersedia lah!"
          "Apa Syifaa tunggu lagi. Ini lah masanya dik!"
          "Masanya? Maksud abang... Syifaa akan dapat teruskan impian Syifaa kalau Yusuf dapat gantikaan tempat Syifaa dalam syarikat Papa?!"
          "Ish! Tajamnya fikiran adik. Macam mana adik tahu abang fikirkan benda tu?"
          "I'm your sister, Abang!" kata Syifaa sambil tersenyum girang.
          Pada keesokan harinya, Siddiq dan Syifaa menghantar Yusuf ke lapangan terbang. Sebelum Yusuf masuk ke dewan perlepasan, Yusuf membisikkan sesuatu ke telinga Syifaa.
          "Wait for me to marry you!". Yusuf segera meninggalkan Syifaa dan Siddiq. Syifaa sedikit tersentak.


                                    ****

          Syifaa dan Yusuf telah sah menjadi suami dan isteri. Mangalir air mata Mama kerana tidak percaya bahawa anak bongsunya telah pun mendirikan masjid dengan anak bumi Sonata. Papa turut tersenyum lebar. Siddiq mengucapkan tahniah kepada Syifaa dan Yusuf. Majlis perkahwinan mereka diadakan secara sederhana dan akan melangsungkan perkahwinan di Seoul pada bulan depan.

          Siddiq sudah mula berkhidmat di dalam syarikat ayahnya. Setelah selamat melangsungkan perkahwinan di Seoul, Syifaa dan Yusuf pulang ke tanah air dan mula menyertai Siddiq di syarikat ayah mereka. Syifaa meminta izin Papa dan juga Yusuf untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang penyiasatan. Permintaannya diterima. Kini Syifaa dalam proses mengejar impiannya. Siddiq dan Yusuf tekun membantu Papa dalam syarikatnya. Yusuf telah membawa kakaknya yang berminat dengan butik ibu Syifaa. Dia sudah mula bekerja dengan Mama di butiknya sebagai pengurus kewangan.

           Kini, Syifaa dapat menarik nafas lega. Dia kini sudah berjaya menamatkan pengajiannya dalam bidang kegemarannya dan mula berkhidmat di pejabar polis di bandar tempat tinggalnya.
           "Sememangnya aku adalah.. "remote" hidupku! Sebanarnya tiada siapa yang boleh menghalangku daripada mengejar cita-citaku!" detak hati Syifaa. Kini, tiba pula giliran Siddiq untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kegemarannya iaitu menjadi seorang juruterbang yang berwibawa. Dia sudah pun mendaftarkan dirinya di GGIFA.

          Kini, Yusuf sudah fasih berbahasa Melayu. Syifaa dan keluarganya juga sudah fasih berbahasa Korea. Sangat seimbang. Dalam setahun sekali, keluarga Syifaa akan menziarahi keluarga Yusuf di Seoul dan sama juga keluarga Yusuf akan menziarahi keluarga Syifaa di Malaysia.

         Syifaa kini sudah bebas melakukan apa yang dia inginkan. Dia bahagia hidup di samping keluarganya. Siddiq akhirnya pulang dengan membawa bakal isterinya. Berasal dari Singapura.
Kehidupan mereka memang sudah ditakdirkan bahagia.

                                                        **** Tamat****

Tuesday, 17 January 2012

Aku adalah... "remote" hidupku ! (9)

Episod 9 ~ Tangisanku, siapa yang faham?

          Esok adalah hari paling tidak diingini Syifaa , juga Siddiq. Esok mereka akan bertolak ke Kuala Lumpur dan seterusnya ke Perth, Australia. Siddiq sibuk mengemas barang-barangnya kerana kehidupan mereka di sana nanti sangat berbeza dengan kehidupan sebenar di Malaysia. Syifaa berdegil dan hanya duduk di beranda biliknya. Dia sedikit pun tidak mengemas barangnya. Bagasinya juga belum dikeluarkan dari almari. Ibunya melangkah masuk ke kamarnya dan terus melulu keluar ke beranda. Ibunya sangat kenal dengan anak kesayangannya itu. Dia tidak akan lari dari rumah jika ada masalah dan hanya akan duduk termenung di veranda sambil mencuba untuk menenangkan dirinya.
          "Kenapa tak kemas barang lagi ni, sayang?". Suara lembut seorang ibu sangat diperlukan oleh seorang anak. Belaian kasih sayang yang didahagakan oleh seorang anak juga diberikan kepada Syifaa. Ibunya memeluk erat tubuh anak perempuannya itu dan mengusap kepalanya. Ibunya sangat memahami situasi yang dialami oleh anak-anaknya itu. Dia tidak dapat berbuat apa kecuali patuh arahan suami. Dia memujuk Syifaa untuk menurut kemahuan ayahnya itu.
          "Ma.. kenapa papa buat macam tu? Syifaa tak nak ma.. adik tak nak! Kenapa mesti ikut cakap papa? Maa. kenapa mama tak bela adik dan abang? Ma..". Ibunya terus menutup mulut Syifaa. Ibunya tiba-tiba terfikir sesuatu.
           "Syifaa! Jangan cakap macam tu! Cepat pergi kemas barang Syifaa. Nanti terlepas penerbangan, mama jugak susah! Dalam sejam dari sekarang, kalau Syifaa belum kemaskan barang Syifaa, mama tak akan bersuara lagi, faham?!". Nada ibunya agak tinggi dan Syifaa tersentak. Ibunya meninggalkannya dan menuju ke biliknya. Syifaa yang tadi berdiri kini terduduk kembali. Air matanya berlinangan. Ingin sahaja Syifaa terjun dari veranda biliknya tetapi mengingatkan neraka yang dihuni oleh orang yang tidak mensyukuri nyawanya sendiri, Syifaa terduduk di atas lantai veranda.
            Siddiq yang melihat keadaan adiknya itu lantas mengangkatnya masuk ke katil Syifaa.
            "Adik, adik tak boleh macam ni! Adik mesti kuat, adik mesti sabar dan sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar dik..." pujuk Siddiq.
            "Laeve me  alone, please! "kata Syifaa. Syifaa melihat tepat ke anak mata abangnya itu. Siddiq tanpa membuang masa meninggalkan adiknya bersendirian seperti yang dimintanya. Syifaa bingkas bangun dan mengeluarkan bagasinya. Pergerakannya agak terpaksa dan manghasilkan bunyi yang agak bising. Dia terus mengeluarkan semua pakaiannya seolah-olah lakonan orang yang ingin lari dari rumah tetapi tidak. Syifaa terpaksa bersabar dan menurut sahaja perintah ibunya tadi. Syifaa mengemas barangnya dengan air mata yang tidak berhenti keluar daripada matanya. Syifaa memberontak. Ibunya hanya dapat menahan sebak melihat keadaan anaknya dari celah pintu bilik Syifaa yang terbuka. Siddiq juga melihat gerak geri ibunya dari pintu biliknya. Siddiq juga terpaksa akur kerana tidak mahu dianggap derhaka kepada kedua orang tuanya. Mata Siddiq berkaca tetapi ditahannya segera kerana dia perlu kuat, untuk adiknya kuat. Syifaa terus mengemas dengan bunyi hentakan sana dan sini sambil barang-barang yang dikemas dibasahi air matanya.
             "Tangisanku ini, siapa yang faham..."detak hati kecil Syifaa. Syifaa hanya menghabiskan masa tidurnya dengan mengemas barang-barangnya. Sememangnya dia tidak dapat tidur kerana amarahnya belum reda. Suatu bisikan seolah-olah berbisik di telinganya.
             "Tunaikanlah solat sayangku..."bisikan tersebut mengejutkan Syifaa. Dia segera melihat di sekelilingnya, tiada siapa berada bersamanya. Suara itu agak biasa didengarinya. Syifaa teringat itulah pesanan terakhir arwah nenek moyangnya yang sudah lama meninggal sewaktu dia sepuluh tahun dahulu. Dia lantas berqiamullail dengan menunaikan solat tahajjud, hajat, taubat dan witir.

                ****

          Hari yang dinantikan oleh ayahnya telah tiba. Cuaca di pagi hari sedikit mendung dan sangat sepadan dengan mood Syifaa dan Siddiq. Juga ibunya. Ayahnya tersenyum girang dan bersedia menolong mereka memasukkan barang-barang ke dalam kereta. Syifaa menahan semua barang-barangnya daripada dibantu oleh ayahnya. Syifaa melihat tajam ke anak mata ayahnya. Ayahnya faham dan membiarkan sahaja lalu masuk ke dalam kereta Honda Accord kepunyaannya. Siddiq turut menolong Syifaa. Syifaa sejak sarapan pagi tadi tidak mengeluarkan sepatah kata pun. Ibunya risau Syifaa ambil hati dengan tindakannya semalam.
           Sewaktu berada dalam perjalanan menuju ke lapangan terbang, ayahnya sibuk bercakap tentang kehidupan di Perth nanti dan juga menasihati dua orang anaknya itu. Syifaa seolah-olah menutup telinganya daripada mendengar apa pun yang keluar dari mulut ayahnya itu. Siddiq juga hanya diam kerana mahu menjaga hati Syifaa. Mama asyik melihat Syifaa dan Siddiq dari cermin atas. Syifaa termenung dan hanya diam sahaja. Terasa sahaja sebak di dada Syifaa tetapi ditahannya sahaja. Terasa juga ingin memberontak tetapi tiada gunanya juga. Terasa ingin sahaja terjun dari kereta ayahnya tetapi takut mencederakan diri pula. Syifaa hanya mampu bersabar. Senyuman manis Syifaa pun tidak kelihatan sejak malam tadi, hanya menguntum senyum dengan Pak Mail sahaja.


            ****

         Tiba sahaja di lapangan terbang, Syifaa bergegas keluar dari kereta dan menyusung trolley bagasinya.
          "Adik, tunggulah abang kejap!" jerit Siddiq. Syifaa hanya berhenti tanpa menoleh ke belakang. Siddiq muncul di tepinya sebaik sahaja selesai memindahkan bagasinya ke atas trolley. Syifaa dan abangnya bergegas ke mesin sevurity check dan ke kaunter penerbangan mereka. Setelah selesai urusan di kaunter, mereka menunggu di ruang menunggu di hadapan dewan berlepas. Syifaa mula rasa sedih kerana terpaksa berpisah dengan ibunya walaupun di dalam hatinya masih tidak dapat menerima tindakan ibunya malam tadi.
           Siddiq menarik adiknya pergi ke sebuah kedai berhampiran.
           "Adik, kenapa ni? Cubalah adik senyum sikit.. Adik tak cakap apa-apa pun dari pagi tadi. Abang tengok mama macam risaukan adik, tambah lagi adik bermuram macam ni. Abang tahu apa yang terjadi semalam. Mama mungkin tak nak adik kena marah dengan papa, sebab tu mama perlu tegas sikit. Adik cubalah faham situasi sekarang ni..." jelas Siddiq sambil memegang erat kedua tangan adiknya.
            "Jadi, adik seorang je lah yang perlu memahami orang.. siapalah adik kan, orang terkecil dalam keluarga, mana orang nak ambil kisah. Siapa lah yang nak memahami adik kan.."
            "Adik!" jerkah Siddiq. Mata Syifaa memandang tepat ke anak mata Siddiq. Air mata mula bergelinangan di wajah Syifaa. Siddiq serba salah. Siddiq mengeluh panjang. Dipeluknya adik kesayangannya itu dan lantas meminta maaf atas nada yang agak kuat ketika bertutur dengannya. Syifaa melepaskan tangisan yang lama terpendam sejak pagi tadi. Dia menangis dalam pelukan seorang abang yang sangat menyayangi adiknya. Kedengaran pengumuman terakhir bagi penumpang penerbangan ke Kuala Lumpur.
             "Dahlah dik.. jum masuk dewan berlepas. Abang minta maaf okay my sweet little sister! " pujuk Siddiq menyenangkan hati Syifaa. Mereka segera menuju ke tempat duduk ibu dan ayah mereka. Siddiq bersalaman dengan ayahnya lantas dipeluk ayahnya dengan erat sambil berbisik mengamanahkan dia menjaga adiknya dengan baik. Siddiq hanya mengangguk dan bersalaman pula dengan ibunya. Dipeluk erat juga anak lelakinya itu dan ibunya memberitahu supaya sentiasa berkomunikasi dengannya apabila hidup di negara orang nanti. Tiba pula giliran Syifaa. Dia menyalam ayahnya tanpa melihat wajah ayahnya mahupun memberikan sekuntum senyuman. Ayahnya menahan tangan Syifaa. Ditahan ayahnya tangannya sehingga matanya melihat tepat ke mata ayahnya.
               "Syifaa kali ini sahaja Syifaa perlu tunaikan permintaan papa. Lepas ini, papa tak akan minta apa-apa lagi dari Syifaa. Lepas Syifaa selesai belajar nanti dan bantu papa uruskan syarikat, barulah Syifaa bebas buat apa yang Syifaa nak," jelas ayahnya dengan penuh cermat. Dia ingin sahaja melihat Syifaa tersenyum tetapi itu hanyalah mimpi sahaja.
               "Papa mesti janji lepas Syifaa bantu papa di syarikat papa nanti, Syifaa nak belajar apa yang Syifaa impikan dan dalam masa yang sama setelah Syifaa habis belajar, Syifaa nak kerja apa yang Syifaa dah belajar! Papa kena tepati janji papa!". Akhirnya Syifaa bersuara juga. Ayahnya mengangguuk setuju dan tidak berkata apa-apa kerana tidak mahu merosakkan keadaan. Syifaa berundur setapak ke belakang. Sebelum sempat Syifaa menggerakkan langkah menuju ke pintu dewan berlepas, ibunya terus memeluknya. Syifaa melepaskan tangisan dalam pelukan kasih sayang ibunya itu. Dia tahu ibunya tidak berniat untuk meninggikan suara terhadapnya malam tadi. Dipeluknya erat tubuh ibunya. Hanya dia seorang anak perempuan , anak bongsu dan juga anak kesayangan ibunya. Mana mungkin ibu yang sanggup melepaskan anak belajar di tempat yang jauh. Syifaa juga terasa berat hati ingin meninggalkan ibunya.
               "Syifaa, mama minta maaf fasal hal malam tadi. Mama tak berniat pun nak meninggikan suara pada anak manja mama ni. Mama nak Syifaa belajar betul-betul, ikut amanah papa, jaga diri elok-elok dan jangan lupa hubungi mama kat sana nanti. Mama nak Syifaa pulang dengan segulung ijazah dan senyuman manis yang mama rindukan," jelas ibunya. Syifaa tidak dapat menhan lagi air matanya. Dia hanya mampu mengangguk faham. Syifaa lantas mencium tangan ibunya dan Syifaa diberi kucupan mesra seorang ibu terhadap anaknya.
                Masa tidak mengiizinkan untuk melengah-lengahkan masa. Siddiq lantas memimpin tangan Syifaa dan terus menuju ke dewan berlepas. Syifaa menoleh untuk kali terakhir, dikuntumkan senyuman ikhlas kepada ibunya untuk menyenangkan hati ibunya. Kelihatan seperti ibunya sangat berat hati ingin melepaskan Syifaa lantas menangis dalam pelukan ayahnya. Siddiq terus memimpin Syifaa masuk ke dalam kapal terbang. Tangisan Syifaa seolah-olah sukar berhenti. Akhirnya Syifaa terlelap di bahu abang yang sangat memahami akan adiknya itu.

                ****

          Syifaa dan Siddiq tiba di lapangan terbang antarabangsa Perth, Australia. Kehidupan baru bermula pada langkah pertama keluar dari kapal terbang. Syifaa menarik nafas baru di Perth. Siddiq tersenyum melihat tindakan Syifaa. Mereka bergegas menaiki teksi untuk ke sebuah hotel yang telah di daftarkan nama mereka berdua oleh Papa sementara menunggu hari pendaftaran pelajar.
         Syifaa buat kali ke empat terserempak dengan Yusuf Kim. Syifaa amat terkejut dan hampir tidak percaya dengan siapa yang dijumpainya.
          "Oh, hye Syifaa and her brother! I never knew to meet both of you here. What are you guys do here? Study?"
          "Oh, Yusuf! Yeah, both of us are sent here to study business to help our father in his company in Malaysia. How abaout you?'
          "Ya! Me too. My father also sent me here to study business! How glad am I to have whom I know here! " kata Yusuf.
          " Woah, I never thought to meet you here. Let's be friend while we will study in same course!" pelawa Siddiq.
          "Ya, sure we can! How about you Syifaa?? " tanya Yusuf. Syifaa agak terkejut dan tidak terkata. Siddiq menepuk bahu adiknya tanda memberi isyarat sesuatu.
           "Aaah, yes! of course, " jawab Syifaa ringkas.


           ****

           Kehidupan di Perth sangat berbeza dengan kehidupan mereka di Malaysia. Syifaa bersemangat belajar kerana ayahnya berjanji setelah dia dan abangnya habis belajar di sini dan akan menguruskan syarikat ayahnya, dia akan dapat melunaskan impiannya. Ternyata ayahnya bukanlah mengawal kehidupannya sebelum ini. Ayahnya cuma mahu bersedia lebih awal bagi memudahkan Syifaa dan abangnya menguruskan syarikat milik ayahnya apabila ayahnya sudah bersara atau tiada nanti. Hanya mereka berdua sahaja lah waris ayahnya.
           Setelah tiga tahun hidup bebas tanpa kongkongan ayahnya, Syifaa dan Siddiq berjaya menamatkan pelajaran mereka. Mereka pulang ke tanah air dengan riak wajah yang gembira. Dalam fikiran Syifaa cuma ingin menyambung pelajarannya dalam bidang yang diminatinya. Siddiq juga begitu. Mereka berdua sudah membesar dengan matang. Kelihatan ibu dan ayah Syifaa menunggu mereka di dewan ketibaan.
           Syifaa yang sangat merindukan ibunya terus bergegas mendapatkan ibunya lalu memeluknya dengan erat. Diikuti juga dengan Siddiq.
           "Eh, ni siapa korang bawa balik sini??" tanya mama hairan melihat seorang pemuda sebaya mereka berdua mengekori Siddiq dari belakang. Dia terus bersalaman dengan ibu dan ayah Syifaa. Syifaa tersenyum malu dan Siddiq pula tersengih.
           "I'm Yusuf Kim, the one who bumped into Syifaa in front of the masjid in Korea last three years. Do you remember me, ma'am?" tanya Yusuf tanpa rasa segan.
           "Oh, ya! Yusuf. What brings you here?" tanya mama lagi ingin tahu. Yusuf turut tersenyum.
           "Siddiq yang ajak Yusuf datang ke sini ma. Kita dah lawat negara dia, tiba masanya dia lawat negara kita pula.. boleh kan ma?" sampuk Siddiq. Yusuf mengangguk setuju.
           "Really? Sure you can, kan sayang?". Mama memandang Papa.
           "Ah, sure. Let's go then," kata ayah Syifaa. Syifaa , Siddiq dan Yusuf hanya tersenyum dan tersengih semasa dalam perjalanan pulang ke rumah. Sepertinya ada sesuatu yang bermain di fikiran mereka.


           ****


          Mujur sahaja rumah Syifaa ada menyediakan bilik khas untuk tetamu. Yusuf ditempatkan di bilik itu. Sewaktu makan malam, Yusuf agak kekok kerana cara makan di sini jauh berbeza dengan cara makan di tempat asalnya iaitu Korea. Siddiq membantu dan memperkenalkan cara makan orang Melayu di Malaysia. Yusuf pada mulanya tidak selesa, tetapi setelah dibiasakan, dia mahir makan menggunakan tangan kanan.
         "Haa.. korang ni dari semalam lagi tersengih-sengih macam kambing! Apa cerita ni, huh Syifaa???" tanya Mama memecah kesunyian. Syifaa tersedak. Segera dihirupnya air kosong di dalam gelasnya. Ditenung ibunya kerenah anak perempuannya itu.
         "Uh?? hmm.. tak ada apa lah ma. Saja je nak senyum.." kata Syifaa sambil ketawa melihat Siddiq dan Yusuf.
         "Baiklah kalau macam tu. Siapalah mama ni kan..."
         "Ala..maa!! Janganlah merajuk!" pujuk Syifaa. Syifaa mendekati mamanya dan berbisik sesuatu.
         "Mama, kalau Syifaa cakap, mama jangan marah okay?". Mama mengangguk setuju.
         "Sebenarnya Syifaa yang ajak Yusuf datang sini.. "
         "But, why? He's a boy and you are girl, honey.." jawab mama. Syifaa menghela nafas panjang dan duduk disebelah ibunya. Yusuf dan Siddiq hairan melihat tindakan Syifaa.
         "Siddiq, mari sini sekejap.." kata mama. Yusuf hanya buat-buat tidak tahu kerana tidak faham bahasa mereka.
         "Apa sebenarnya motif bawa Yusuf datang sini? Cuba terang kat mama..". Syifaa melangkah pergi menuju ke biliknya. Dahi Siddiq berkerut.
         "Hmm.. tak ada apa sebenarnya. Yusuf sendiri pun nak melancong ke sini. Tambah lagi mak dan ayah dia dah beri keizinan. Tak ada lebih dari itu ma. Kenapa?"
         "Kenapa Syifaa cakap yang sebenarnya dia yang ajak Yusuf, bukan Siddiq?"
         "Ohh, umm. Sebenarnya.. memang adik yang ajak Yusuf. Yusuf setuju je, is that wrong? "
         "No, but Mum feels something different, don't you? Okay, let me go straight to the point. Is your sister in love with Yusuf???". Persoalan Mama agak mengejutkan Siddiq. Siddiq memandang Yusuf. Yusuf hanya senyum dan tidak tahu apa yang sedang dibualkan. Siddiq mengangguk lemah. Mama menarik nafas panjang.
         "She's dead if Dad know Siddiq! " kata mama.

  

Friday, 13 January 2012

Aku adalah... "remote" hidupku ! (8)

Episod 8 ~ Saya tak nak, Papa!

          Sekembalinya di tanah air, Syifaa dan Siddiq kembali membantu mama menguruskan butiknya. Mama sudah semakin pulih sepenuhnya. Begitu juga Syifaa. Luka hanya meninggalkan parut di dahinya dan parut itu lah yang akan menjadi kenangan ketika berada di Korea. Tangannya kini sudah tidak sekuat dahulu. Syifaa perlu berhati-hati dan menjaga dirinya kerana dia sedar dia telah banyak tercedera dan terjatuh.
         Siddiq mula mendalami urusan jual beli, Syifaa pula sibuk mengemaskini laman sesawang butik ibunya itu untuk kemudahan pelanggan. Ibu Syifaa mendekatinya.
        "Syifaa dengan abang macam tertarik je dengan bisnes mama ni.."
        "Huh? ohh.. tak boleh ke? Adik dengan abang cuma nak bantu mama je.. "
        "Haa..haa! Mengumpatlah tu! " sampuk Siddiq yang tiba-tiba datang.
        "Main hentam je abang ni! Orang cakap pasal lain lah.. "
        "Pasal apa? Kenapa tak bawa abang berbual sekali?". Syifaa mencebik.
        "Ni.. Siddiq. Siddiq minat ke dengan bisnes mama ni..??"
        "Haa?? tak adalah ma. Siddiq cuma nak tolong mama je.."
        "Same answer.. " sampuk Syifaa. Sememangnya Syifaa dan Siddiq mempunyai cita-cita mereka sendiri. Bulan Mac tinggal beberapa hari lagi. Keputusan SPM juga tinggal beberapa hari sahaja akan dikeluarkan. Syifaa mula rasa gelisah dan resah sehingga tidak dapat tidur dengan lena.

         Jam sudah menunjukkan pukul dua pagi. Syifaa tidak dapat tidur. Tinggal dua hari sahaja lagi keputusan SPM akan keluar. Syifaa keluar meluru ke tangga dan turun ke dapur. Syifaa berasa lapar. Tiba-tiba bayang-bayang kelihatan daripada cahaya pintu peti sejuk rumahnya. Syifaa segera menoleh lalu menjerit. Mama segera menutup mulut Syifaa takut Siddiq dan ayahnya terjaga.
         "Why are you screaming?! "tanya mama yang turut terkejut dengan jeritan Syifaa.
         "You startled me, mum! I thought it was.. "
         "Nonsence lah! "
         "Syifaa terkejut... "sambil tersenyum meminum susu kegemarannya.
         "Kenapa tiba-tiba minum susu ni?"
         "Err..emm.. lapar!"
         "Adik tak dapat tidur ke?"
         "Ya.. hmm.."jawab Syifaa sambil menghirup perlahan air susu kegemarannya itu. Mama menggeleng kepalanya.
         "Kenapa tak dapat tidur? Apa yang menganggu fikiran adik sekarang ni?". Persoalan ibunya tidak dijawab oleh Syifaa kerana dia tahu ibunya pasti sudah mempunyai jawapan kepada persoalan tersebut. Syifaa hanya diam dan terus menghirup susu coklatnya. Mama mendekati Syifaa. Dipeluknya erat sambil mengusap kepala anak bongsunya itu. Dia memang tahu sebab yang menjadikan Syifaa berada dalam keadaan seperti itu.
          "Jom kita ambik wuduk, kita qiam. Daripada adik tak dapat tidur, bagus lagi kita qiam kan.." kata Mama. Syifaa mengangguk setuju.

          ****

          Hari yang dinanti telah tiba. Keputusan SPM bakal diumumkan sepuluh minit sahaja lagi. Jantung Syifaa berdegup kencang. Siddiq telah diamanahkan oleh ibunya untuk menemani Syifaa. Syifaa sangat gementar dan tangannya bergeletar. Siddiq agak terkejut melihat keadaan Syifaa padahal cuma menunggu keputusan SPM sahaja.
          "Are you alright, sis? Why your hand shaking?" tanya Siddiq yang sedikit risau.
          "Adik tak tahu.. tiba-tiba rasa gementar sangat," jawab Syifaa perlahan. Digenggam erat oleh Siddiq tangan adiknya itu untuk meredakan gementarnya.
          "Tak kisahlah adik dapat berapa.. asalkan adik dah usaha kan..?"
          "Not that! I think of other matter.."
          "What now?"
          "You'll know tonight. Just wait and see," balas Syifaa. Keputusan telah dikeluarkan. Syifaa berdiri kaku di tempatnya duduk tadi. Siddiq berhenti dan menoleh ke belakang. Dia hairan melihat kerenah adiknya pada hari itu. Ditariknya tangan Syifaa tetapi ditahan oleh Syifaa.
          "Apa lagi ni dik, panaslah tunggu lama-lama! Kita terus pergi ambik slip je senang..". Siddiq meninggikan sedikit suaranya hanya untuk menggerakkan kaki Syifaa yang kaku di situ. Siddiq menarik sekali lagi tangan adiknya itu ke tempat pengambilan slip keputusan. Orang lain sedang berpusu-pusu melihat keputusan yang ditampal di papan kenyataan sekolah. Tangan Syifaa menjadi sejuk. Tiba di hadapan cikgu yang bertugas, Syifaa tersentak. Siddiq menunggu Syifaa bersuara.
           Cikgu menghulurkan slip keputusan Syifaa lantas Syifaa memejamkan matanya. Siddiq mengambil slip tersebut. Ternyata usahanya selama ini tidak sia-sia. Tiada yang gagal dan semuanya lulus.
            "Adik! Tahniah dik, alhamdulillah tak ada yang gagal!," kata Siddiq . Syifaa membuka mata dan melihat slipnya lalu memeluk erat abang kesayangannya itu.
            "Call mama dik, cepat! " kata Siddiq riang. Syifaa terus menghubungi ibunya . Ibunya turut sama bergembira dan bersyukur kerana Syifaa berjaya mencapai targetnya. Setelah selesai mengambil segala dokumen berkaitan, Syifaa dan Siddiq bergegas pulang dan masuk ke dalam kereta yang dipandu Pak Mail, pemandu ayah mereka.
             "Pak Mail! Syifaa dapat keputusan yang bagus! "ujar Siddiq.
             "Iya?! Syukur alhamdulillah. Dah beritahu mama, papa?" tanya Pak Mail. Syifaa tersentak apabila disebut papa. Syifaa melihat ke arah skrin telefon bimbitnya. Telefon bimbit Pak Mail berbunyi dan orang yang menghubunginya adalah papa!
              "Papa nak Pak Mail hantar kamu berdua ke pejabat.."
              "Tak nak!" jawab Syifaa sebelum sempat Pak Mail menghabiskan ayatnya.
              "Kenapa pula Syifaa? "
              "Pak Mail, hantar je kami pergi butik mama okey?" sampuk Siddiq. Pak Mail hanya menurut dan segera memberitahu Encik Syuib.
              

               ****

               Pada malam yang suram dan dingin , Syifaa tersedar daripada lamunannya melihat ke aarah bintang yang berkelipan. "Eh, Syifaa! Jangan termenung mengelamun!" detak hati Syifaa. Dia segera turun ke bawah untuk menikmati makan malam bersama keluarga selepas menunaikan fardhu Isyak.
               Syifaa duduk di sebelah ibunya. Kelihatan wajah papa agak berbeza daripada biasa. Syifaa mula rasa resah. Siddiq melihat keadaan adiknya yang kurang tenang itu segera memberikan isyarat supaya jangan terlalu fikirkan tentang papa. Setelah selesai menjamu selera, Syifaa membantu ibunya mencuci pinggan magkuk dan mengemas meja makan.
               Syifaa sekeluarga duduk menonton telivisyen di ruang tamu rumahnya. Ibunya duduk rapat disebelah ayahnya . Syifaa ingin duduk disebelah ibunya tetapi melihat muka garang papanya, dia terus berbaring disebelah Siddiq. Siddiq agak terkejut dan menoleh ke arah Syifaa. Syifaa tersenyum dan memberikan isyarat agar naik ke atas, berbual di biliknya. Siddiq pula memberi isyarat tak perlu kerana takut papa syak yang bukan-bukan. Suara papa mengejutkan Syifaa dan Siddiq. Siddiq mengeluh panjang.

               "Kamu berdua kenapa tak ikut Pak Mail pergi pejabat ayah tadi?". Suara ayah mereka sangat menakutkan Syifaa. Syifaa terdiam . Syifaa dan Siddiq saling berpandangan dan serentak duduk .
               "Oh.. emm.."
               "Tak, saya yang suruh mereka teman saya di butik tadi. Lagipun saya nak tengok slip Syifaa tadi.."sampuk mama yang memahami situasi anak-anaknya.
               "Kamu ni..macam lah  mereka tak balik rumah nak tengok slip Syifaa. Saya ada hal nak beritahu dengan mereka tadi.." balas papa. Mama mengangguk faham. Syifaa mengorak langkah tetapi segera ayahnya bersuara.
              "Nak pergi mana? Papa belum habis cakap lagi ! ". Syifaa terkejut lalu tangannya ditarik Siddiq untuk duduk bersamanya. Syifaa seakan tahu apa yang ayahnya akan umumkan sebentar lagi. Kalau diikutkan hati, dia ingin lari dan tidak mahu mendengar apa yang ayahnya akan umumkan nanti. Siddiq memberi isyarat kepada adiknya supaya bertenang dan duduk diam.

                "Papa dah tahu dah keputusan Syifaa. Papa ucapkan tahniah walaupun tak sehebat abang kamu. Pagi tadi, papa dah daftarkan nama kamu berdua dekat sebuah universiti di Perth. Ayah nak kamu berdua hadir kelas bahasa inggeris supaya senang kamu berdua hidup di Perth nanti.." jelas ayah mereka. Tekaan Syifaa amat tepat! Syifaa mula 'panas'. Syifaa berang dengan sikap ayahnya yang sangat mengongkong anaknya. Dia tahu Syifaa dan abangnya tidak langsung minat dengan bisnes dan mempunyai impian sendiri tetapi ayahnya tidak pernah menghormati keputusan mereka. Siddiq menahan tangan Syifaa apabila Syifaa ingin masuk ke biliknya. Siddiq tidak mahu penyakit adiknya itu berulang kembali.
                 "Kelas bahasa tu akan mula esok dan akan berakhir seminggu sebelum kamu berdua pergi ke Perth. Papa nak kamu hadiri kelas tu. Ayah dah sediakan semuanya yang kamu berdua perlukan apabila tiba di Perth nanti,"
                 "Kenapa papa tak pernah tanya kami berdua? Papa buat sesuatu tanpa persetujuan daripada orang lain. Entah mama setuju ke tidak. Entah kami setuju ke tidak. Kenapa papa buat perkara melulu dan pentingkan diri sendiri?!". Siddiq bersuara lantang. Tangannya masih erat menggenggam tangan Syifaa. Syifaa dapat rasakan apa yang Siddiq rasakan seolah-olah ada connection  melalui tangan mereka.
                  "Syifaa tak nak, papa!". Syifaa bersuara.
                  "Siddiq juga sama!" kata Siddiq lagi.
                  "Kenapa dengan anak kamu dua orang ni?! Papa tak peduli, papa nak kamu dua pergi juga belajar di Perth nanti. Tak ada siapa yang boleh menghalang papa!". Siddiq dan Syifaa serentak menoleh ke arah mama. Mama tersentak lalu meninggalkan mereka. Syifaa hairan dengan tindakan mama yang selalunya akan menyokongnya.


              


Aku adalah... "remote" hidupku! (7)

Episod 7 ~ Takkan kau.. Arrgghhh!!


          Ayah Siddiq baru sahaja tiba di Korea. Dia terus pergi ke kaunter hospital untuk menanyakan bilik mama dan Syifaa. Ayah Siddiq sampai di dalam bilik tersebut. Mama , Syifaa dan Siddiq masih lena tidur. Ayah Siddiq menghampiri mama. Siddiq terjaga.
         "Aahh.. Siddiq dah bangun? Macam mana dengan mama?" tanya ayahnya.
         "Uh? Oh.. Doktor cakap mama kehilangan banyak darah, tapi adik dah dermakan darah dia. Tangan mama tu patah sebab hentakan kuat sewaktu kena langgar. Sekarang keadaan mama sudah stabil tetapi mama belum sedarkan diri.." jelas Siddiq.
         "Ohh, kenapa pulak belum sedar? Ni, kenapa Syifaa terbaring atas katil tu jugak?"
         "Aaah.. malam tadi, Syifaa kena langgar buat kali kedua selepas dia derma darah kat mama. Siddiq tak tahu kenapa dia keluar dari hospital ni tanpa pengetahuan Siddiq mahupun doktor dan jururawat. Luka dia semakin teruk dan badannya sangat lemah. Tangan Syifaa terseliuh," kata Siddiq perlahan. Dia seperti tidak bermaya kerana belum makan dari malam semalam.
          "Hmm.. Siddiq dah sarapan?" tanya ayahnya. Siddiq hanya mengagguk. Siddiq baru sahaja berdiri tetapi dia terjatuh pengsan. Mungkin kerana dia  terlalu penat dan tiada tenaga sejak semalam.
          "Siddiq! Kenapa ni? Doktor! Doktor!". Doktor Park datang dan membuat pemeriksaan terhadap Siddiq. Suhu badannya menaik dan dia juga kekurangan air di dalam badannya. Kini, ketiga-tiga ahli keluarga Ahmad Syuib terlantar di atas katil hospital. Di buntu. Dia runsing dengan keadaan keluarganya. Isterinya belum sedar, anak perempuannya masih lemah dan anak lelakinya pula demam.

                     ****

          Percutian di Korea berakhir dengan sebuah trajedi. Masa berada di Korea juga terpaksa dipanjangkan sehingga ibu Syifaa sembuh sepenuhnya. Tiket yang telah di booked juga terpaksa dibatalkan. Siddiq sudah sembuh dari demamnya. Syifaa juga sudah kembali bertenaga tetapi luka di dahi dan tangannya yang terseliuh belum lagi sembuh. Hanya tinggal mama sahaja yang masih belum sedarkan diri walaupun sudah tiga hari berlalu selepas kejadian.
          Syifaa menarik abangnya keluar dari bilik wad mama.
          "Wei, apahal ni? Nak pergi mana?" tanya Siddiq yang kehairanan. Syifaa terus berjalan menuju sebuah tasik yang terdapat di kawasan hospital tersebut sambil terus menarik tangan abangnya itu.
          "Cantik tak tasik ni bang? Syifaa tengok dari atas tadi.."
          "So?"
          "Abang ni tahu-tahu je kan.. Hmm.. Adik nak tanya, apa yang berlaku dengan adik malam tu?"
          "Hah! Abang dah agak dah... mesti adik akan tanya, sebab tu bawa abang pergi sini,"
          "Mestilah, terima kasih sebab mengenali adikmu ini!" kata Syifaa sambil ketawa.
          "Mestilah abang kenal, bukan stranger pun.. Hmm.. macam ni.. pada suatu malam.."
          "Jangan main-main lah.."
          "Okey..okey.. huh! macam ni.. malam tu abang sendiri pun tak tahu ke mana adik menghilang. Gila adik kan? Dahlah kita tak hafal lagi jalan-jalan dekat sini, pandai-pandai pulak keluar tanpa izin lagi tu! Dahla badan masih lemah, sibuk nak keluar.. Dahtu, abang pergilah tanya kat kaunter, mereka cakap adik masih dalam wad tapi abang cari tak ada! Lepas tu, abang tertengok tangan yang memakai jam warna pink macam yang adik punya. Abang pun pergi lah, sah tu adik! Adik pengsan selepas kena langgar dengan sebuah kereta.. tangan adik ni terseliuh sebab terjatuh dan waktu malam tu, doktor cakap luka adik ni tambah teruk dan adik sangat lemah. Dahla kita tak sempat nak makan kat restoran tu. Abang pun tiba-tiba pengsan sebab tak makan.." jelas Siddiq. Syifaa hanya mendengar suara abangnya bercerita yang ada kalanya tinggi kerana memarahi Syifaa.
          "Haa, bang! Syifaa masih ingat waktu Syifaa hampir pengsan tu, ada orang tu panggil nama Syifaa. Siapa tu kalau bukan abang? Siapa lagi yang kenal Syifaa kat Korea ni?"
          "Ohh, dia yang angkat Syifaa dan bawa Syifaa pergi ke hospital. Bapa dia yang terlanggar Syifaa tu. Lagipun bukan salah pemandu, salah Syifaa berlari menyeberangi jalan tanpa tengok kanan dan kiri!"
          "Ya, Syifaa tahu. Tapi orang tu siapa? Berani-berani nya dia angkat Syifaa? Lelaki ke?"
          "Ya lah! Yusuf Kim..". Syifaa tersentak. "Takkan kau..arrgghhhh!!!" detak hati Syifaa. Dia tidak menyangka akan bertemu dengan Yusuf buat kali ketiga di Korea.
          "Kenapa Syifaa diam? Suka lah tu.." perli Siddiq.
          "Eh, mana ada! Jangan fitnah eh.."
          "Ish, tak..tak.. abang tak berani nak fitnah orang.. cuma meneka sahaja..kan?"
          "Tak lah! Syifaa tak suka Yusuf.. abang.. tolonglah.." rayu Syifaa. Dia sememangnya tidak ada apa-apa perasaan terhadap Yusuf. Mereka cuma terserempak sesama sendiri beberapa kali sahaja.
"Mungkinkah dia jodoh aku? Eh..eh...ish.. Syifaa.. wake up!! " keluh hati Syifaa.


          ****

          Sudah lima hari mereka berada di Korea. Mama masih tidak sedarkan diri. Syifaa jadi risau dengan keadaan ibunya. Ayahnya terpaksa pulang kerana ada tetamu khas dari Sweden yang ingin melihat produk syarikat ayahnya. Siddiq sedikit marah dengan ayahnya yang masih mementingkan kerja walaupun ibunya sedang koma.
          "Papa! Sekarang ni pun papa nak fikir pasal kerja?!". Siddiq bersuara.
          "Papa ada tetamu khas dari Sweden. Papa kan manager, papa mesti hadir. Kalau manager tak ada, mesti tak lancar nanti.."
          "Sesuai sangat lah manager tu dengan ayah. Mama sedang koma pun ayah tak peduli !". Ayahnya lantas menampar muka Siddiq kerana dia agak kurang ajar.
          "Papa!" jerit Syifaa. Syifaa menghampiri Siddiq dan melihat muka Siddiq jika tercedera. Mulut Siddiq berdarah.
          "Anak apa kamu ni? Tahu tak papa susah-susah pergi sini, beli tiket mahal-mahal, duduk dalam kapal terbang berjam-jam! Kamu tak rasa semua tu! Dan kamu tak tahu macam mana rasa seorang suami risaukan isteri! Kamu tak rasa semua tu! Jangan nak kurang ajar!"
          "Hanya untuk isteri, habis papa tak sayangkan kami, anak papa?! Papa memang tak sayang kami, papa hanya nak pergunakan kami!". Syifaa bersuara. Sekali lagi tangan ayahnya sampai di muka anaknya, Syifaa. Syifaa menangis geram. Mulutnya juga tercedera. Tangan Siddiq hampir hinggap di leher ayahnya tetapi segera ditahan oleh Syifaa.
           "Abang! Jangan!". Siddiq melepaskan tangannya dengan kuat. Siddiq memberontak. Ayahnya terus berlalu pergi tanpa salam. Syifaa terduduk di atas kerusi bersebelahan dengan katil ibunya.
           "Abang, mama.. bang!" jerit Syifaa. Ibu jari ibunya bergerak-gerak. Siddiq segera memanggil doktor. Doktor lantas membuat pemeriksaan terhadap mama. Mama membuka mata perlahan-lahan.
           "Syifaa...Siddiq.." suara perlahan mama sayup-sayup kedengaran. Doktor menyatakan bahawa keadaan mama sudah stabil dan hanya menunggu luka dan tangan mama sembuh. Syifaa memeluk erat ibunya tanda bersyukur. Air matanya berlinangan kegembiraan. Siddiq tidak putus mengucapkan terima kasih kepada doktor dan jururawat yang bertugas.


           ****
          
          "Kita balik Malaysia esok okey?" ujar ibu Syifaa. Syifaa  terkejut dan segera menghampiri ibunya.
          "Mama dah sembuh kah? Mama okey ke naik kapal terbang berjam-jam?" tanya Syifaa kerisauan.
          "InshaAllah mama okey sayang, jangan risau. Dah kemas semua barang kamu berdua,"
          "Hmm..okeylah. Mama rehat dulu ya, nanti adik dan abang kemaskan barang mama," kata Syifaa sambil membantu ibunya berbaring di atas katil. Syifaa dan abangnya mengemas berang-barang mereka tanpa banyak bicara. Setelah semua siap dikemas, barulah Syifaa dan Siddiq tidur di sebelah ibu mereka.

          Penerbangan dari Korea ke Malaysia telahpun berlepas. Syifaa seperti biasa dengan fobianya. Dia duduk di sebelah tingkap.
          "Adik, cuba adik tengok kat luar tingkap tu, cepat!"
          "Aah.. tak nak!"
          "Tengok je lah! Kalau tak rugi nanti.." kata Siddiq . Syifaa pun melihat dengan perlahan ke arah tingkap kapal terbang tersebut.
          "Waaaaaa!!! Abang cantiknya pulau tu!"
          "Haa, tahu pun! Eh, adik tak gayat tengok bawah tu?" sindir Siddiq.
          "Aah? Emm. tak! ". Syifaa tergelak.
          "Haa, kan senang nak buang fobia.. haha.."kata Siddiq. Mama hanya tersenyum sambil mengusap kepala Syifaa. Dua jam telah berlalu. Syifaa masih melayan psp kepunyaannya. Mama sepertinya merasa sakit di kepalanya. Mama terlelap. Siddiq mengalihkan kepala mama ke bahunya.


            

Friday, 23 December 2011

Aku adalah... "remote" hidupku ! (6)

Episod 6 ~ Mesti terjadi??


          Minggu kedua berada di Korea, Syifaa masih rasa seronok. Syifaa ingin pergi ke pulau Jeju yang sangat popular di Korea. Syifaa memujuk Mama untuk membawanyapergi ke pulu Jeju.
          "Ma... nak tak esok kita pergi Pulau Jeju?? Boleh la ma...?" suara manja Syifaa kedengaran oleh ibunya di depan televisyen.
          "Apa ada kat situ sayang? Best tak?" tanya Mama sengaja memainkan Syifaa.
          "Kat situ ada air pulau yang menyegarkan mata memandang, cewah! Haha.. mestilah best mama.. Kita pergi okay? "
          "Hmm...". Syifaa mendekati ibunya dan duduk rapat disebelah ibunya.
          "Boleh la mama... Mama kan sayang Syifaa.."
          "Mestilah mama sayang. Kenapa pulak tak sayang?"
          "Ish, mama ni. Boleh ke tak ni? Kalau tak boleh, nevermind lah.."
          "Syifaa rasa? Hmm.. arattha.."
          "Betul ni ma?? Yeah!! Mama dah pandai cakap Korea! saranghae omma!" kata Syifaa sambil memberikan kucupan di pipi ibunya. Mama turut membalas kucupan tersebut.

          Mereka berangkat ke Pulau Jeju pada pukul empat petang. Suasana di pulau itu menenangkan. Syifaa menarik tangan ibunya ke pesisiran pulau itu. Syifaa merasai air pulau itu. Syifaa sangat bersyukur kerana dapat pergi ke tempat yang diidamnya selama ini.
          "Terima kasih mama sebab bawa Syifaa ke sini. Syifaa sayang mama!" kata Syifaa riang. Siddiq megajak Syifaa membina istana tanah. Mereka membina satu istana tanah yang kecil tetapi sangat tahan. Mama mengambil gambar Syifaa dan Siddiq membina istana tersebut. Siddiq ingin sahaja mandi di pantai Hyeopjae itu.
          "Mama, jom pergi ke Cheonjaeyeon Waterfall.. Siddiq nak mandi kat air terjun lah.. boleh eh?" tanya Siddiq. Mama hanya mengangguk. Mereka menaiki teksi ke tempat air terjun tersebut.
          Tiba sahaja di Cheonjaeyeon Waterfall, Siddiq segera menarik tangan Syifaa dan Mama ke kaunter bayaran masuk. Hanya  2,050 won jika dalam satu kumpulan.
          Siddiq, Syifaa dan Mama menukar baju untuk bermandi-manda di air terjun tersebut. Siddiq dan Syifaa kelihatan sangat gembira. Mama sangat bersyukur dapat melihat anak-anaknya bergelak ketawa terutama Syifaa yang sering sakit sebelum ini. Siddiq menepis-nepis air sungai itu ke muka Syifaa. Syifaa membalas.Mama turut ikut bersama. Mereka mensyukuri masa bersama yang akan menjadi kenangan manis antara mereka.
           "Mama, last request from me... please.."
           "Now where dear?"
           "Teddy Bear Museum? Can we?" tanya Syifaa sesudah selasai bermandi-manda di air terun tadi. Mama mengangguk dan Siddiq menahan sebuah teksi untuk ke muzium yang Syifaa inginkan.
           "Bring us to Teddy Bear Museum please. Kamsahamnida Ahjussi.. " kata Siddiq kepada pemandu teksi tersebut. Tiba sahaja di hadapan pintu utama muzium, Syifaa memeluk ibunya dan mengucup pipi ibunya.
           "Terima kasih sebab dah tunaikan permintaan Syifaa. Sayang Mama!" kata Syifaa girang. Mereka terus masuk dan bayaran masuk berjumlah 6,000 won untuk orang dewasa dan 5,000 won untuk remaja.
           "Wah! Banyak nya teddy bear! Mama, buy me one.. just one ! Please..." rayu Syifaa yang sangat gemar dengan anak patung. Satu anak patung sebesar separuh tubuhnya diberikan Mama kepada Syifaa. Sekali lagi Syifaa memeluk ibunya dan dan mengucup pipi ibunya. Mama tersenyum girang. Siddiq cemburu tetapi dia tidak meminati anak patung. Setelah selesai melawati muzium anak patung, mereka pulang ke Seoul .

           ****

          
           Syifaa menikmati permandangan pada waktu malam di Seoul. Suasana yang dingin menusuk ke dalam tubuhnya. Syifaa berasa sejuk dan dingin yang turut dirasai oleh hatinya. Dia teringat kembali kata-kata ayahnya. Seolah-olah kata-kata ayahnya yang menyuruhnya belajar luar negara untuk mewarisi syarikat ayahnya itu sedang menghantuinya. Tambah-tambah lagi dia kini sedang menunggu keputusan SPM. Headphone yang dipasangkan ke telinganya memberikan layanan kepada lagu-lagu bernada pelahan, sesuai dengan apa yang bermain di fikirannya. Dia sukar untuk membuat keputusan sendiri kerana dia takut derhaka kepada ayahnya.
           "Sayang buat apa kat luar ni, tak sejuk ke?". Mama muncul sambil memeluk bahu Syifaa. Syifaa membuka headphone.
           "Tak ada apa lah ma.. cuma terfikir tentang sambung belajar nanti.."
           "Kenapa? Syifaa masih ragu-ragu nak ikut apa yang ayah suruh ataupun nak kejar cita-cita Syifaa kan?"
           "Aahh.. tu satu, satu lagi Syifaa belum sedia nak terima keputusan SPM Syifaa. Adik takut keputusan adik tak sehebat keputusan abang... Nanti Papa mesti naik darah.."
           "Sayang.. apa pun keputusan yang Syifaa dapat nanti, itu hasil usaha Syifaa. Papa tak boleh buat apa melainkan bantu Syifaa dapatkan universiti unuk Syifaa sambung belajar. Pilihan ada di tangan Syifaa, percayalah. Syifaa berhak buat keputusan sendiri dan Papa mesti hormat keputusan Syifaa dan juga abang Siddiq. Anak mama dan papa ni dah besar dan matang, pasti kamu berdua tahu apa yang patut dilakukan.."
           "Terima kasih mama beri dorongan untuk adik.."
          "Sudah menjadi tanggungjawab seorang ibu kan.." kata mama sambil memeluk erat tubuh anak kesayangannya itu. Kasih sayang yang diberikan kepada Syifaa dan Siddiq sama rata dan tiada berat sebelah. Tambah-tmbah lagi jarak umur mereka hanya beberapa bulan sahaja.


            ****


          "Aaargghhh!! Sakit.. Aduhh.." Siddiq mengerang  kesakitan di kepalanya. Mama dan Syifaa segera menghampiri Siddiq.
          "Kenapa ni sayang?" tanya Mama risau. Syifaa sempat melihat drama Korean yang memaparkan aksi seorang suami menolak isterinya sehingga meyebabkan kepala isterinya luka berdarah akibat terhempap di pasu bunga. Siddiq masih mengerang kesakitan.
           "Ma, tak ada bekal ubat abang?"
           "Ada,cuba cari dalam beg abang, cepat dik.." kata Mama sambil meredakan kesakitan Siddiq. Ubat yang dicari telah dijumpai. Siddiq kebali tenang sedikit demi sedikit. Sesuatu perkara tidak betul pada Siddiq. Dia hanya diam dan termenung.
           "Ma.. adik rasa abang dah ingat semula apa yang menyebabkan dia hilang ingatan. Sebab tadi adik sempat tengok drama kat televisyen tu tadi. Aksi yang ditunjukkan hampir sama dengan apa yang abang alami. Tapi, kalau abang tahu, apa yang dia akan buat?" jelas Syifaa. Syifaa sedikit bingung melihat reaksi abangnya itu.
           "Siddiq.. kenapa ni? Sayang.. dengar tak mama cakap ni??" tanya Mama. Siddiq menggeleng. Dia terus masuk tidur.

           Mama tiba-tiba terjaga kerana Siddiq meragam-ragam. Dia seolah-olah bermimpi sesuatu yang menakutkannya. Mama menggerakkan Siddiq.
           "Siddiq.. Siddiq.. kenapa ni sayang? Siddiq.. ". Siddiq tersedar. Tubuhnya berpeluh dan jantungnya berdegup kencang.
           "Mengucap sayang. Kenapa ni.?? Siddiq mimpi apa?"
           "Maa.. papa.. ". Siddiq terus memeluk ibunya. Sukar untuk difahami apa yang dituturkannya.


         ****


         Suasana malam di Seoul amat dingin dan menenangkan. Siddiq bercadang ingin ke restoran yang popular dengan menu Steamboat selepas mereka selesai membeli belah di pusat beli-belah. Restoran tersebut berada di seberang pusat beli-belah itu sahaja. Syifaa sangat mengidamkan makanan seperti itu. Itu menjadi kegemaran Siddiq dan Syifaa setiap kali bercuti di tempat-tempat perlancongan. Syifaa suka dengan stail pakaian orang Korea yang padan dengannya memakai tudung. Mama menasihati Syifaa supaya jangan boros berbelanja dan kalau boleh kurangkan kandungan bagasi supaya tidak terlalu berat.
          Setelah selesai membeli belah, mereka menuju ke restoran tadi. Kelihatan lampu-lampu menyinar di depan restoran itu bagi menarik perhatian orang ramai mengunjungi restoran tersebut. Syifaa sudah berasa lapar dan teruja untuk menikmati makanan idamannya. Tanpa melihat kiri dan kanan, Syifaa terus berlari menyeberangi jalan dan pada masa yang sama sebuah kereta toyota meluncur laju.
          "Adik!!!!" jerit Siddiq. Mama terus berlari dan hanya sempat menolak Syifaa ke tepi jalan sementara dia sendiri rebah dilanggar kereta tadi. Mama tidak sempat menyelamatkan dirinya sendiri.
          "Mama!!!" Siddiq terus menghampiri ibunya. Darah mengalir dari kepala ibunya. Pemandu tadi menghubungi pihak hospital. Syifaa cuba duduk dan luka di dahinya amat perit. "Aaahh.." Syifaa mengerang kesakitan. Tapak tangannya juga tercalar. Syifaa menoleh ke belakang, "Mama!!!!!", Syifaa berdiri dan berlari ke arah ibunya. Mereka dikejarkan ke hospital berdekatan. Syifaa mungkin terkejut dan otaknya masih blurr dengan kejadian tadi. Syifaa pengsan di pangkuan Siddiq semasa dalam perjalanan ke hospital. Syifaa dan Mama segera dibawa ke bilik rawatan. Siddiq hampir jadi gila kerana kedua-dua orang yang disayanginya kini terlantar di hospital.
           Doktor Park Seungwan menyatakan bahawa Mama kehilangan banyak darah dan pada masa yang sama, pihak hospital kehabisan bekalan darah. Kini mereka perlu menunggu penderma darah ataupun bekalan darah dari pusat bekalan darah Seoul. Luka di dahi mama telah dijahit dan tangan kiri mama patah akibat terhempap di jalan raya dengan kuat.
           Siddiq mengeluh panjang. Dia menjenguk Syifaa di biliknya.
           "Adik.. adik okey tak?" tanya Siddiq. Syifaa membuka mata perlahan-lahan.
           "Oh, abang. Adik okey.. Mama mana bang?"
           "Mama masih dalam ICU. Mama kehilangan banyak darah dan sekarang kita kena tunggu penderma darah ataupun bekalan darah sampai.."
           "Kalau macam tu ambiklah darah adik, kan darah kita sekeluarga semuanya sama.."
           "Adik! Adik masih lemah sekarang ni.."
           "Abang! Adik yang menyebabkan mama jadi macam ni. Biarlah adik tebus kecuaian adik, kalau adik tak lari tadi, mesti kita tak jadi macam ni.. cepatlah bang! "
           "Okey..okey.." kata Siddiq. Dia terpaksa menurut kerana tidak mahu Syifaa membebankan fikirannya kerana kecuaiannya. Doktor Park datang untuk mengambil darah Syifaa. Baru sahaja beberapa minit disuntik, Syifaa pengsan.
           "Adik.. bangun dik.. dik.."
           "Let her be. Maybe she was in shocked and still weak. Let she rest to recharge her energy," kata Doktor Park. Siddiq keluar dari bilik wad Syifaa. Pergerakannya perlahan. Air matanya berlinangan. Dia tidak dapat menghadapinya seorang.

           Syifaa terjaga. Dia ingin melihat keadaan ibunya walaupun tubuhnya masih lemah. Dicabutnya jarum di tangannya dan keluar dari bilik wad tersebut. Tiba-tiba telefon bimbitnya berdering. Papa menghubunginya. Dia lantas menjawab panggilan tersebut.
           "Syifaa buat apa pada mama?! Syifaa nak mati kah? Syifaa tak sayang diri ke?! Syifaa! Papa dah beli tiket ke sana esok pagi. Kalau papa sampai nanti, siaplah Syifaa! Papa takkan maafkan Syifaa kalau apa-apa jadi kat mama!" panggilan tersebut dihentikan tanpa sempat Syifaa bercakap sepatah kata pun. Syifaa terduduk. Matanya berkaca. Kelibat Siddiq menuju ke wad Syifaa disedari olehnya.
Dia terus berlari mengikut arah yang lain dan keluar dari hospital tersebut. Dia berlari tanpa arah dan tujuan yang tepat. Syifaa dalam kerunsingan dan ketakutan. Dia menangis sepuas hatinya sambil terus dan terus berlari.
           Satu kereta Honda berhenti dengan bunyi yang kuat. Syifaa rebah di lantai jalan. Pemandu kereta tersebut bersama anaknya keluar dari kereta dan melihat apa yang berlaku kepada Syifaa.
           "Syifaa!! gwenchanayeo? Oo? Syifaa?". Yusuf Kim berusaha menyedarkan Syifaa. Syifaa hanya mendengar namanya disebut tetapi penglihatannya kabur dan samar-samar. Syifaa pengsan di pangkuan Yusuf. Yusuf tanpa membuang masa terus mengangkat Syifaa mesuk ke dalam kereta mereka untuk dihantar ke hospital. Mujur sahaja hospital tidak jauh.
            "Appa, parli appa! parli!!" kata Yusuf kepada ayahnya.
            Setibanya di depan hospital, Syifaa terus diusung ke bilik rawatan. Jururawat yang bertugas berasa hairan pesakit yang sama diusung ke bilik kecemasan. Siddiq sedang mencari Syifaa di kaunter hospital. Dia ternampak tangan Syifaa yang menggunakan jam bewarna pink yang berkedip-kedipan.
           "Syifaa!! Chakkaman!" Siddiq menghampiri Syifaa.
           "Syifaa, kenapa ni?! Apa dah jadi?!". Syifaa terus diusung masuk dan Yusuf menahan Siddiq.
Siddiq mengeluh.
           "We're sorry for your sister. My father accidently hitted her when she suddenly appear crossing the road. Is there any problem that cause Syifaa acted like that?" tanya Yusuf Kim. Siddiq seolah-olah sedang memikirkan sesuatu.
           "Oh, sorry. I'm Yusuf Kim, the one who hitted Syifaa in fronts of the masjid last week.."
           "Oh, you! Thanks for bring her here in time. I don't have idea why she acted like this.. My mum was hitted by a car hours ago when she wanted to save Syifaa. Syifaa was in shocked and weak. Just now she donated her blood to my mum and I am sure she still weak.." jelas Siddiq kepada Yusuf.
        
            Doktor Park keluar dari bilik rawatan. Dia menyatakan bahawa keadaan Syifaa semakin teruk kerana lukanya makin parah. Tangan kanannya juga terseliuh ketika terjatuh terguling dilanggar ayah Yusuf. Tekanan darahnya juga naik dan tubuhnya sangat lemah. Siddiq meminta Syifaa dipindahkan ke bilik yang sama dengan ibunya. Mujur sahaja Doktor Park memahami situasi Siddiq.
           Siddiq melihat wajah Syifaa dan Mama dengan tenang. Dia menundukkan kepalanya. Tangannya menahan kepalanya di atas riba. Dia memarahi dirinya sendiri kerana tidak mampu menjaga kedua-dua orang kesayangannya. Siddiq teringat pesanannya kepada adiknya dahulu bahawa jangan tinggal solat dan jika berada dalam kesusahan, rujuklah Tuhan Yang Maha Esa. Siddiq terus berdiri dan pergi ke tandas untuk mengambil wuduk. Dia menunaikan solat di dalam bilik wad adik dan ibunya. Setelah selesai solat, Siddiq kembali duduk di sofa yang terdapat dalam bilik itu. Siddiq akhirnya terlena dan seorang jururawat yang bertugas menyelimuti Siddiq kerana cuaca di Korea pada waktu malam sangat sejuk.
           "Kenapa semua ni mesti terjadi??" Siddiq bersuara perlahan dalam tidurnya...

Sunday, 18 December 2011

Aku adalah... "remote" hidupku! (5)

Episod 5 ~ Aku redha...

          Alya dan Wafiey selalu menegur tingkah laku Syifaa sejak kebelakangan ini. Syifaa berasa agak rimas seolah-olah rakan-rakannya itu sedang mengawal tingkah lakunya hanya kerana dia sedang mengalami banyak masalah.
          "Syifaa, awak jangan lupa ulangkaji malam ni. Kalau pergi hospital tu , jangan lupa bawa buku eh..". Syifaa hanya mengangguk kerana perkara yang dipesan oleh Wafiey memang sudah dilakukannya sejak hari kedua Siddiq dimasukkan ke wad.
          "Syifaa, awak jangan lupa solat tau, don't skip meals, jangan terlalu fikir apa yang ayah awak cakapkan tu dan awak janganlah risau sangat dengan abang awak, InshaAllah dia akan pulih dengan izin Allah..". Kata-kata Alya juga merimaskannya. Entah kenapa dia berasa rimas setiap kali mereka bertutur dengannya. Bukan itu sahaja, malah, gerak gerinya dan juga apa sahaja yang Syifaa lakukan pasti ada yang membuka mulut dan bersuara. Syifaa rimas. Dia berlalu pergi dan terus memasuki kereta ibunya yang telah sampai di hadapan sekolah.
           "Hai Syifaa, susah ke ujian hari ni sampai muka masam je ni, huh? Ada apa-apa masalah ke sayang mama ni?". Pertanyaan ibunya hanya mampu digelengnya sahaja.
           "Mama, abang dah boleh balik rumah kan hari ni?" tanya Syifaa penuh riang. Ibunya terkejut melihat riak wajah anaknya itu.
           "Wah! Tiba-tiba happy nampak. Kalau pasal abang je, terus gembira ya.. Ya, betul abang dah boleh keluar dari wad hari ni.."
           "Sekarang ke kita jemput abang balik?"
           "Ish, Syifaa sayang... Syifaa tu baru je habis ujian. Kita pulang rumah dulu, lepas tu baru kita jemput abang, okay sayang?" kata ibunya. Syifaa mengangguk dan menguntumkan senyuman riang. Tersinar kegembiraan di wajah Syifaa. Ibunya bersyukur melihat dia gembira kerana sebelum ini dia hampir mengalami kemurungan. Setelah dibawa berjumpa dengan doktor yang juga seorang kaunselor separuh masa telah menyembuhkan Syifaa dari kemurungan yang berpanjangan.
            Kereta Vios meluncur laju di lebuhraya. Syifaa dan ibunya dalam perjalanan ke hospital untuk menjemput Siddiq pulang ke rumah. Syifaa sungguh excited untuk berjumpa dengan Siddiq. Tiba sahaja di hospital, ibunya segera melangsaikan yuran pembiayaan rawatan Siddiq selama lima hari berada di hospital. Sementara Syifaa terus berlalu pergi menuju ke bilik wad abangnya.
           "Abang!" jerit Syifaa riang. Siddiq menguntumkan senyuman gembira kerana sambutan yang penuh riang oleh satu-satunya adik kesayangannya itu. Ingatan Siddiq belum pulih tetapi dia sudah mula ingat dengan ahli keluarganya. Doktor membuka balutan di kepala Siddiq. Lukanya dibubuh ubat dan digantikan dengan kain dan plaster yang baru.
           "Baiklah Siddiq, kamu boleh tukar baju kamu ini dan pulang ke rumah. Tetapi ingat pesan saya, kalau kamu ingin mengembalikan ingatan kamu, jangan tergesa-gesa dan berfikir sedalam-dalamnya sehingga menyebabkan kepala kamu sakit. Satu lagi, jangan lupa makan ubat ya.." kata Doktor Arsyad.
           "Terima kasih doktor, saya akan ingat pesan doktor.." kata Siddiq.
           "Kamsahamnida doktor, sebab dah sembuhkan abang saya!" Syifaa menyampuk.
           "Haa, apa yang awak sebut tadi?"
           "Kamsahamnida.. maksudnya terima kasih dalam bahasa.."pertuturan Syifaa dipintas Siddiq.
           "Korea!" pintas Siddiq. Syifaa tersentak. Doktor Arsyad mengangguk dan berlalu pergi. Syifaa menepuk bahu Siddiq.
           "Apa..?"
           "Mana abang tahu tu bahasa korea?"
           "Eh, bukan Syifaa yang beritahu abang dulu. Ee, Syifaa ni lupa pula!"
           "Abang!!! Abang dah boleh ingat sikit-sikit kan.. alhamdulillah..". Syifaa memeluk erat tubuh abangnya tanda bersyukur.


                 ****


          Hanya tinggal satu sahaja lagi subjek SPM iaitu Biologi. Syifaa menumpukan sepenuh perhatian kepada ujian terakhirnya. Dia menngulangkaji pelajaran dengan bersungguh-sungguh dan ditemani oleh Siddiq yang sedang melyari facebook dan twitter untuk melihat kembali apa yang dilakukannya. Sejujurnya dia langsung tidak ingat semua temannya di laman sosial tersebut.
          Ppikkeut ppikkeut gojang nan nae maemuira..idaero bonael sun obseo ojeojaggo...
          "Syifaa! your phone is ringing!!" Siddiq meninggikan suaranya. Syifaa terlalu khusyuk belajar hinggakan tidak sedar telefon bimbitnya berbunyi. Lagu Korea menjadi pilihan untuk ringtone telefon bimbitnya. 'Papa' terpapar di skrin telefonnya. Syifaa teragak-agak untuk menjawab. Ayahnya hanya memberikan telefon itu sahaja kepadanya untuk kegunaannya jika ada masa kecemasan. Syifaa segera menekan butang bewarna hijau.
          "Assalamualiakum papa.."
          "Waalaikummussalam Syifaa. Macam mana ujian? Esok yang terakhir kan?"
          "Ya. Kenapa?"
          "Tak ada apa. Saja nak tanya khabar anak papa. Abang Siddiq okay?"
          "Tak payah tanya pasal abang lah!"
          "Eh, kenapa pulak?" tanya ayahnya. Syifaa tidak menjawab.
          "Baiklah Syifaa, papa ada kerja sekarang ni. Esok ujian yang terakhir kan, buat sebaik mungkin. Ingat apa yang papa cakap, Syifaa mesti dapat semua A untuk lulus belajar kat Perth.." jelas ayahnya lagi. Syifaa semakin bengang! Emosinya terganggu. Syifaa hanya diam. Syifaa terus menamatkan talian dengan ayahnya. Syifaa bersandar di kerusinya dan melepaskan nafas panjang. Syifaa sangat sensitif terhadap kehendak ayahnya itu. Seolah-olah dia belajar hanya kerana tuntutan ayahnya itu sahaja. Dia menikam telefon bimbitnya sekuat hati ke dinding biliknya. Syifaa merabhkan kepalanya di atas meja belajarnya. Dia menangis sepuas hatinya. Mood untuk belajar sudah hilang.

           "Kenapa ni dik? Apa papa cakap tadi?". Pertanyaan Siddiq tidak dijawab. Ibu mereka masuk kerana terdengar hentaman yang kuat ke dinding dan bunyi sesuatu pecah.
           "Apa bising-bising atas ni?"tanya ibunya. Ibu mereka masuk lalu tersepak telefon bimbit Syifaa yang sudah berkecai.
           "Kenapa telefon ni jadi macam ni? Huh, Siddiq? Kenapa dengan Syifaa tu?" tanya Mama sambil memegang telefon bimbit Syifaa. Siddiq hanya menjungkit bahunya. Mama mendekati Syifaa.
           "Kenapa ni sayang?". Pertanyaan ibunya juga tidak mampu dibalas oleh Syifaa.
           "Tadi papa call adik.. tak tahu apa yang papa cakap.." kata Siddiq. Mama cuba meredakan tangisan Syifaa. Siddiq tidak tahu apa yang terjadi dan terdapat banyak tanda tanda di dalam fikirannya. Syifaa menggenggam botol ubatnya. Mama segera merampas botol tersebut dari tangan Syifaa.
          "Leave me alone.." suara sebak Syifaa kedengaran. Siddiq terus keluar menuju ke ruang tamu tingkat atas. Mama memeluk Syifaa dan mengusap kepalanya lalu meninggalkan Syifaa keseorangan di biliknya. Ibunya lantas menghubungi ayahnya tetapi langsung tidak dijawab oleh Papa. Syifaa ingatkan ayahnya sudah lupa tentang itu setelah dia menampar Siddiq tetapi hakikatnya luka yang di alami oleh Siddiq tidak memberi kesan apa-apa kepada Papa.


                              ****


          Peperiksaan SPM telah pun tamat. Syifaa berasa sedikit lega. Cuma sedikit. Dia hanya bertawakkal dan redha menerima keputusan SPM nanti. "Aku redha..." keluh Syifaa lemah. Dia hanya berserah kepada Allah kepada hasil yang akan diketahui hampir empat bulan akan datang. Kini Syifaa menolong ibunya di butik. Dia ingin mencari pengalaman bekerja.Siddiq turut membantu. Siddiq kini hanya menunggu tawaran sambung belajar.

          Musim cuti sudah pun tiba. Mama bercadang ingin ke Korea untuk bercuti dan mencari pengalaman.
          "Sayang.. hari ni mama dah booked tiket. Mama nak bawa kamu berdua pergi satu tempat yang mungkin kamu berdua tak nak pulang .. ". Tutur kata mama menyebabkan Siddiq dan Syifaa berpandangan satu sama lain. Dahi berkerut memikirkan tempat yang akan dilawati. Syifaa mendekati ibunya.
          "Ma.. kat mana tu?" tanya Syifaa manja ingin mengetahui di mana tempat yang dikatakan ibunya. Siddiq juga mendekati ibunya sambil tersenyum kambing.
          "Emmm... Surprise!! " kata Mama. Siddiq dan Syifaa menghela nafas panjang. Mereka tidak berjaya mendapat jawapan daripada Mama. Syifaa dan abangnya tetap gembira walaupun dirahsiakan tempatnya.
          "Papa ikut sekali ke ma?". Pertanyaan Siddiq membuatkan Syifaa tersentak. Dia lantas berlalu pergi ke luar butik.
          "Huh? Oh.. tak, papa sibuk dengan kerja tambah lagi banyak meeting hujung-hujung tahun macam ni.."
          "Oh. Jadi, Siddiq , mama dan adik je lah yang pergi. Hope will be great there!" kata Siddiq.


                              ****

          Siddiq dan Syifaa sedang mengemas barang dan pakaian mereka untuk two weeks vacation. Mama masuk ke bilik Syifaa.
          "Satu je mama nak bagi hint, tempat tu sejuk.. so, jangan lupa bawa baju sejuk," kata Mama.
          "Paris ke mama?" tanya Siddiq. Mama menggeleng.
          "Tak kan Australia. Adik dah pantang dengan Australia sebab ada Perth.." sampuk Syifaa. Mama tetap menggeleng.
          "Dah dekat airport nanti baru lah mama bagitahu.." kata Mama sambil tersenyum.
          "Malam ni tidur cukup-cukup okay sayang, perjalanan jauh esok.." kata Mama lagi.
          "Mama..." suara Syifaa perlahan.
          "Ada apa sayang?"
          "Can you sleep by my side tonight?" tanya Syifaa manja. Suaranya sayup-sayup kedengaran.
          "Ahh.. mestilah sayang.."
          "Alah! Adik je, abang tak.." sampuk Siddiq merajuk.
          "Alahai bucuk mama dua orang ni!". Mama memeluk dua orang cahaya mata yang sentiasa menceriakan hari-harinya. Dia bersyukur dikurniakan anak seperti Siddiq dan Syifaa.


                   ****

            Masanya telah tiba. Syifaa bersama dengan abang dan ibunya berangkat ke Kuala Lumpur. Di situ lah mereka menerima jawapan.
          "Korea?! Mama!!! Syifaa sayang mama!" kata Syifaa lantas memeluk erat tubuh ibunya.Siddiq juga sama.
          "Terima kasih mama. Mama tahu-tahu je Siddiq dan adik suka Korea.."
          "Mestilah.." kata Mama. Sebenarnya Syifaa mempunyai masalah untuk menaiki kapal terbang kerana dia pernah menaiki kapal terbang yang hampir terkandas di langit yang ketika itu hujan lebat serta guruh. Fobia Syifaa itu masih belum hilang. Dia hanya tidur ketika berada di dalam kapal terbang. Tambah-tambah lagi perjalanan ke Korea mengambil masa yang lama. Syifaa terjaga. Perjalanan masih lama. Cuaca tidak menetu. Syifaa mula rasa gelisah.
          "Kenapa sayang? Tak dapat tidur eh?" tanya Mama. Syifaa mengangguk.
          "Jangan takut, mama ada sini," kata Mama menenangkan Syifaa. Syifaa kembali terlena. Mama sangat nak Syifaa tidur kerana dia tidak mahu Syifaa takut dengan cuaca hujan lebat. Perjalanan hanya tinggal dua jam. Siddiq sudah merungut sakit punggung kerana terlalu lama duduk.

           Kapal terbang mereka sudah tiba di landasan kapal terbang antarabangsa di Korea.
           "Sayang.. bangun, kita dah sampai.. abang, bangun bang.." suara Mama agak perlahan menggerakkan Syifaa dan Siddiq yang masih tidur. Syifaa membuka mata perlahan dan melihat ke arah tingkap kapal terbang. Dia tersenyum riang. Siddiq masih mengesat-ngesat matanya.
           "Dah-dah, jom!" kata Mama. Mereka keluar bersama-sama. Mama memimpin tangan Syifaa.
           "Good Evening and thank you," kata salah seorang pramugari kapal terbang tersebut. Syifaa tersenyum dan melambainya sambil berkata "Annyong!" kepada pramugari tersebut. Mereka terus pergi ke Seoul dan menuju ke sebuah hotel untuk penginapan mereka selama dua minggu.

            Tiba sahaja di ruang legar hotel tersebut, Siddiq terus berlari menuju ke tandas kerana sudah tidak tahan. Syifaa tergelak kecil. Mama membuat pendaftaran di meja kaunter. Mama hanya menempah satu bilik sahaja untuk mereka bertiga. Suasana di hotel tersebut amat indah dan pemandangan di sekitar Seoul dapat dilihat melalui veranda bilik. Mama memang pandai memilih tempat. Cuaca yang dingin juga menyelesakan. Syifaa dengan baju sejuknya yang berbulu-bulu membuatkannya bersin dan akhirnya selesema. Tambah pula dengan cuaca sejuk di Korea.
            "Alah, alamatnya tak dapat lah sambung belajar kat overseas ni. Baru sampai dah bersin.." sindir Mama.
            "Mama! Kalau boleh Syifaa nak belajar kat sini dan nak berkawan dengan orang Korea.."
            "Dan.. berkahwin dengan orang sini jugak.." sampuk Siddiq. Syifaa mencubit bahu abangnya.
            "Syifaa? Ada pakwe ke Syifaa ni?" sindir Mama lagi. Syifaa memeluk ibunya dari arah belakang. Mereka sangat gembira bersama.


                           ****


          Hari kedua berada di negara yang popular dengan music "K-Pop" dan menjadi kegemaran Syifaa dan abangnya. Mereka bertiga tidur sekatil dan Mama di tengah-tengah. Syifaa dan Siddiq sangat dimanja dan dibelai dengan penuh kasih sayang sejak bayi lagi oleh Mama. Subuh sudah tiba. Syifaa masih lagi tidur dengan tangannya memeluk tubuh ibunya dan Siddiq juga masih tidur dengan tangannya memeluk lengan ibunya kerana Siddiq tidak dapat tidur tanpa bantal peluk. Mama menggerakkan kedua-dua anaknya untuk bersama-sama menunaikan solat Subuh. Tidak cukup dengan menggerakkan bahu mereka, Mama manarik tangan Syifaa dan Siddiq sehingga mereka duduk. Siddiq lah orang yang paling susah membuka mata pada subuh hari. Syifaa tidak sukar bangun tetapi pergerakannya masih lagi liat.

           Hari kedua di Korea dimulakan dengan sarapan pagi hidangan sendiri iaitu spagetthi. Syifaa bersama dengan abang dan ibunya pergi melawat muzium-muzium yang terdapat di sekitar Seoul. Mama ingin mereka kenal lebih mendalam terhadap negara kegemaran mereka. Setiap muzium mempunyai translator tersendiri dan hal ini menyenangkan para pelancong asing yang datang melawat ke muzium. Seorang remaja Korea terlanggar Syifaa ketika mereka sedang menuju ke masjid di Seoul. Remaja lelaki itu terlanggar Syifaa dan membuatkannya terjatuh meniarap. Syifaa mengerang kesakitan.
           "Mianhajiman! Chomal mianhe!.." kata remaja itu.
           "Syifaa! Sayang.. sakit tak? Siddiq dia cakap apa?". Mama mendekati Syifaa dan mengangkat nya. Tapak tangan Syifaa tercalar dan luka di dagunya kerana jatuh terhempap ke atas lantai.
           "Ma..dia cakap saya minta maaf. Minta maaf sangat-sangat" jawab Siddiq.
           "Gwenchana. Chomal gwenchana.." kata Syifaa kepada remaja tersebut. Remaja lelaki itu pun berlalu pergi menuju ke masjid yang sama. Orang kuat masjid itu memberikan bantuan kepada Syifaa dan mengubati lukanya. Remaja tadi yang telah memberitahu orang kuat masjid supaya membantu mereka. Remaja tersebut merupakan anak kepada pemilik masjid tersebut.


                    ****

          Hari ke lima berada di negara kelahiran Kim Myungsoo (L) daripada kumpulan Infinite penyanyi kegemaran Syifaa menjadi lebih menarik. Siddiq bercadang hendak ke tempat hiburan dan permainan. Syifaa tahu Siddiq suka menaiki roller coaster Syifaa sangat gayat apabila berada di tingkat yang tinggi.
          "Mama, nanti kita pergi tempat yang ada roller coaster bleh tak? Siddiq rindu nak naik.." kata Siddiq. Syifaa menyampuk.
          "Mama, tak payah ma.. Kita pergi shopping la.. Eh, abang! Abang boleh ingat kegemaran abang! Syukur alhamdulilah.. Mama, abang dah pulih sedikit demi sedikit," kata Syifaa. Siddiq tersenyum girang tanda kesyukuran terhadap Ilahi.
          Mereka pergi ke tempat idaman Siddiq. Mereka menaiki teksi dan mengambil masa tiga puluh minit untuk sampai ke destinasi. Tiba di tempat hiburan tersebut, Siddiq melompat kegembiraan. Nampak benar yang Siddiq sangat merindui aktiviti kegemarannya setiap kali melancong.
          "Adik, jom!" ajak Siddiq menuju ke tempat roller coaster itu. Syifaa menggeleng dan bersembunyi di belakang ibunya untuk menolak pelawaan abangnya.
          "Come on lah dik.. jom la.. just once please.. teman abang.." rayu Siddiq.
          "Emm.. mama lah teman abang, okay?" kata Syifaa. Siddiq duduk di kerusi berhampiran seolah-olah merajuk dengan Syifaa. Mama memberikan isyarat mata kepada Syifaa.
          "Arattha! Arattha! " kata Syifaa menggunakan bahasa Korea. Mama kurang faham.
          "Adik cakap okay, okay!" sindir Syifaa. Siddiq terus menarik tangan adik dan ibunya menaiki roller coaster tersebut.
          "Oppa!! Adik takut..." kata Syifaa. Siddiq tergelak. Mama tersenyum.
          "Gwenchanayeo dongsaeng aa.. I'll be right beside you and Mom too," kata Siddiq perlahan. Syifaa sudah kemas memegang erat tangan Siddiq dan ibunya.
          "Kalau suara adik hilang lepas ni, abang jangan bising! "
          "Arattha dongsaeng!" kata Siddiq sambil bergelak ketawa. Mama hanya tergelak kecil dan memegang erat tangan Syifaa.
          "Aaaaaaaaaaaaa!!!!!!! Abang!!!!!!!!! Mama!!!!!!!! Aaaaaaa!!!". Syifaa tidak berhenti menjerit kerana takut dengan kelajuan dan paras yang tinggi. Siddiq keriangan.
          "Woooaahh!! " jerit Siddiq. Mama hanya tersenyum melihat kegembiraan anaknya. Berhentinya roller coaster tersebut, Syifaa terus berlari mencari tandas berdekatan. Dia sudah tidak tahan hendak terkucir kerana ketakutan ketika menaiki roller coaster tadi. Siddiq dan mama sudah memahami gelagat Syifaa.
          "Alamak, takkan tandas penuh! Aku dah tak tahan dah ni.. ottokajo?!! ". Syifaa membebel seorang diri. Dia tidak dapat menahan lagi lalu meredah masuk tandas lelaki. Syifaa lega kerana sudah selamat membuang air kecil. Tiba-tiba pintu ditolak sewaktu Syifaa memegang tombol pintu tanda ada yang memasuki tandas tersebut. Seorang lelaki Korea bertindak pantas memasuki tandas yang dimasuki Syifaa tanpa mengetahui Syifaa belum keluar dari tandas tersebut.
           "Aaahhh.." keluh lelaki itu lega. Butang flush ditekan dan Syifaa segera ingin memulas tombol pintu tetapi sempat dilihat lelaki Korea tadi dan kedua-duanya menjerit "Aaaaa!!"..
           "Ottokke?! How did you enter this toilet while I'm in here?!" tanya lelaki tersebut.
           "Thou... I'm here first because I could not stand to pee and when I want to go out, you harsly enter the toilet without loking at me and now you blamed me.. But, before that,  I'm sorry for using man's.." jelas Syifaa. Dia mengeluh panjang.
            "Arattha, arattha. Khatjiman, did you see me peeying?"
            "What for I see you peeying! What a man I'm talking to.. Uhh!!"
             "Chakkaman! Were you  the girl I bumped three days ago? See, thats your scab on your chin! Yes! thats you!"
             "Aaah.. so, you are the one who bumped me and made me injured!"
             "That time, I am not doing it on purpose. The azan will calling less than five minutes at the time I bumped you, so thats why I run faster as I can for not late in pray for Asar.."
              "Ohh.."
              "Hey, come on.. I'm sorry okay. Nice to meet you and by the way, wht is your name? My name is Yusuf Kim.."
              "Chonun.. Syifaa imnida! "
              "Woah! You know korean?"
              "Just a little bit, not much. I'm a fan of L..okay, I got to go now. My mom and my oppa will worry me, nice to meet you too.. annyong"
              "Chakkaman.. what your name again and from which country you are?"
              "Syifaa. I'm from Malaysia,"
              "Arattha. Annyonghuseyeo! Kamsahamnida.." balas lelaki tersebut. Syifaa terus berlalu pergi meninggalkan Yusuf Kim di situ. Mama dan Siddiq menunggu lama. Aiskrim di tangan Siddiq sudah cair.
             "Oh, abang! Aiskrim dah cair. Mianhe oppa! " kata Syifaa sebaik sahaja muncul di hadapan Siddiq dan Mama.
            "Syifaa pergi mana lama sangat?!" tanya Siddiq bernada tinggi. Syifaa menundukkan kepalanya.
           "Adik..adik pergi tandas tadi.. tandas laki..sebab tandas perempuan dah penuh, adik dah tak tahan! Lepas tu, ada seorang lelaki Korea ni dia masuk tandas yang sama dan adik tak sempat keluar. Lepas tu dia terkejut adik ada dalam tandas yang sama dan.. paling adik malu tu, dia lelaki yang langgar adik kat depan masjid hari tu!" jelas Syifaa. Siddiq ketawa besar, Mama juga tergelak.
           "Eh, adik.. macam jodoh je tu, kan abang dah cakap hari tu, lepas belajar kahwin dengan orang sini.. Siapa nama dia?"
           "Yusuf Kim.."
           "Wah mama! Mereka sempat berkenalan.. nombor telefon tak ada?" sindir Siddiq. Syifaa mengejar abangnya itu untuk mencubitnya kerana geram dengan sikap abangnya yang suka mengusiknya.
           "Baik kan dia Syifaa?" tanya Mama.
           "Mama! ish..sama je dengan abang.. Syifaa tak suka dia lah!" jelas Syifaa. Syifaa pulak yang merajuk. Dia tidak bercakap sepatah pun dengan Siddiq dan Mama hinggalah ke malam hari.
           "Yusuf Kim...". Siddiq mengusik adiknya menggunakan nama lelaki Korea tersebut. Syifaa geram.
           "Ma.. tengok abang tu! Macam lah dia tak ada makwe!!"
           "Ohh, jadi Yusuf tu pakwe adik lah ye?" kata Mama turut mengusik.
           "Mama!!! ee.. tak nak layan!" Syifaa merajuk. Dia terus masuk tidur di bawah selimut ksayangannya. Tanpa selimut itu, dia mungkin sukar untuk tidur. Siddiq membisikkan di telinga Syifaa nama lelaki tadi. Syifaa berang. Syifaa berjaya menangkap lengan abangnya dan digigit Syifaa lengan abangnya.
           "Ma.ma.. sakit.. aduh, adik! sakit lah!" Siddiq mengerang kesakitan.
           "Nak lagi?!" tanya Syifaa geram. Mama hanya tergelak melihat Siddiq kalah dengan adik perempuannya.
           "Dah...dah.. tidur lagi kamu berdua! Esok nak bangun Subuh. Siapa lambat bangun subuh nanti, maksudnya dia tengah mimpi pakwe atau makwe dia, okay?" kata Mama tidak memihak sesiapa pun. Sidiq terus menarik selimut untuk tidur.


              *mianhe = sorry
              *gwenchana = okay/ alright
              *arattha = okay/fine
              *chakkaman = wait
              *oppa = sister call her elder brother
              *Annyonhusayeo = hello / hye
              *dongsaeng = adik